2018-05-16
16:43:00

Brandövning och HLR kurs

Hej igår körde vi agility på borås brukshundsklubb med hundklassen, Yago följde glatt med. Vi körde en bana som jag och Yago gjorde på förra agilitykursen. Banan var enkel men lagom svår för alla. När jag skulle välja bana så tänkte jag på att det skulle inte bli för enkelt som ex bara en tråkigt raksträcka. Jag ville ge mina klasskompisar lite utmaning men ändå inte för mycket utmaning, tex slalom är svårt och ska hunden lära sig slalom så är det bra om den lär sig rätt från början så jag valde att inte ha en bana med slalom. Balanshinder är ofta enkelt och roligt men det är bra om hundarna kan kontaktfält så att de inte får för sig att hoppa av så som Yago kan göra på gungan när han är övertaggad och springer fint upp på gungan och sedan kan han inte vänta tills gungan slår i och då gör han ett hopp rakt ut, det är väldigt otäckt och onödigt om de sker på orutinerade hundar. 
Min bana innehöll en tight sväng där föraren skulle göra ett framförbyte, raka tunnlar som är bra för orutinerade hundar och hopphinder som alla hundar klarar av. Jag ville inte att klassen skulle misslyckas totalt och tycka att banan var för svår och tråkig. 
Klasskompisarna gjorde banan superbra tycker jag och även jag själv, de som fick köra med Yago hade det inte lätt för att han var mer fokuserad på mig än på klasskompisen som körde. Det är väldigt nyttigt för hundarna att byta förare och lika nyttigt är det för mig att prova köra med andras hundar. Vi alla har olika sorters kommunikation jag använder mycket röst och mycket kroppspråk för att undvika att hunden misslyckas medan mina klasskompisar har lägre och mindre röst och mindre kroppspråk det var intressant att se hur Yago reagerade på deras kommunikation och hur de löste sådana problem som jag också kan hamna i med Yago tex att han tappar fokus, jag lärde mig massor av att se hur andra körde med Yago. Mina klasskompisars hundar var fantastiska med mig och gjorde sitt bästa tycker jag. Den ena hunden som var lika förarbunden som Yago hade jag lite svårt att få kontakt med efter första rundan.
(Filmer när mina kompisar kör med Yago läggs inte upp i respekt av mina klasskompisar)
 
 
När man blir störd.....FAIL
 
Idag var det väldigt lite brandutbildning på Guttasjön i Bockaryd men fokuset låg mer på HLR vilket var bra men om brandkursen skulle utökats med fler moment hade inte varit fel. Kurser som handlar om att rädda liv borde man satsa mycket mer på, tex basic safety kursen som jag gick via Öckerö seglande gymnasiet kostar 20.000 kr väldigt dyrt för Öckerö seglande gymnasium men den kunskapen som man fick är väldigt värdefull och kursen togs på riktigt allvar. Jag har än idag inte behövt nyttja min kunskap från basic safety men jag är fortfarande sjukt tacksam över att jag har Basic safety utbildningen och kunskaperna är kvar i huvudet. 
 
 
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: