Två dagar i hamn ytterligare

Torsdag 20 oktober 2016

Hej idag har jag varit på utflykt i Sintra där vi fick en guidad tur i ett stort palats, guiden berättade lite om kungarna som hade bott i slottet, han visade oss en liten kyrk avdelning som vi fick gå in i och titta. Jag filmade lite i slottet med min gopro.

Efter palatset gick vi vidare till något ställe där vi fick äta våra lunchlådor som bestod  av paj och sallad det var ganska gott.

Efter lunchen gick vi tillbaka till mötesplatsen där bussen skulle komma och hämta oss, vi var en timme före bussen och vi fick en halvtimmes rast till att gå runt lite i området och titta lite, jag passade på att göra ett toabesök också hann jag köpa en god kladdkaka som jag åt på stranden.

Nästa bussresa gick till Cas Cais beach där badade nästan alla, jag doppade bara mina fötter och filmade mycket med min gopro. Vi fick bada i ca 40 min.

Efter stranden åkte vi tillbaka till båten, dom som hade vakt gick på sina pass, de som var lediga fick äta middag som bestod av ärtsoppa och pannkaka med jordgubbssylt och grädde jättegott var det.

Efter middagen var jag ledig då gick jag och vilade mig lite sedan kom Emil och ville hitta på något så vi bestämde oss för att spela en frågelek med mina kort dom heter ”frågespel jorden runt” efter kortspelet gick jag och la mig.

Fredag 21 oktober 2016

Hej imorse vid samlingen berättade Kaptenen att han inte riktigt vet när vi seglar ifrån Lissabon mot Malaga det kan bli imorgon, på söndag eller måndag men vi ha god tid på oss och jag börjar längta efter att få segla iväg.

Idag har jag haft ledigt vilket innebär att jag har inte haft någon vakt för att det har jag imorgon.

Idag har jag varit kvar på båten och gjort lite läxor, redigerat och raderat bilder.

Kl 10:15 fikat bestod av varm nyponsoppa med grädde det var inte så gott men jag fick i mig litegrann i alla fall.

Efter fikat gjorde jag inte så mycket mer än att vila upp mig inför morgondagens vakt.

Lunchen bestod av ris med kyckling ihopblandat och sallad det var ganska gott.

Efter lunchen har det inte hänt så mycket och jag har inte kunnat gå i hamn eftersom att jag har inte haft några att gå med, man måste vara i grupp på fyra personer. Jag har hört lite att dom andra går i hamn 4 stycken går en bit i grupp och sedan lämnar dom som dom inte vill ha med det är väldigt fult gjort och jag är glad att jag har varit kvar på båten och sluppit den situationen. Det var några stycken som kom tillbaka med två eller en kompis och det sa DOS på lunchen att det inte var okej och att man måste vara fyra och fyra.

Middagen bestod av köttfärssås och spaghetti det var jättegott. Jag hade riktigt trevlig sällskap vid bordet.

Nu ligger jag i min koj och vilar.

Dag 1 och 2 på resan med Gunilla

17 oktober 2016  Dagbok

Idag vaknade jag klockan 04:50 jag fixade iordning mig, åt frukost, gick ut med hundarna, hjälpte mamma med att ta ut hästarna, sedan åkte jag bil till Göteborgs Operan där bussen väntade.

Jag klev på bussen ca 07:10 och väntade ivrigt på att alla skulle bli klara så att vi kunde åka iväg, jag satt bredvid Emil hela vägen.

Bussen körde till Oslo flygplats.

På flygplatsen checkade alla in sina bagage, mitt bagage vägde 22,6 kg. Vi gick vidare till security kontroll, jag fastnade p.g.a. mitt handbagage, mamma hade lagt kniven i handbagaget som tur var så slängde dom inte kniven utan jag fick gå och checka in mitt handbagage som tur så stod en kompis kvar vid incheckningen med DOS så jag fick  packa ner min kniv i hennes incheckningsbagage.

Security kontroll nummer 2 klarade jag felfritt.

Efter security kontrollen letade jag upp gate E14 det gick snabbt och enkelt sedan var det bara att vänta på att kliva på planet.

Flygningen gick bra men den var seg. Flyg maten såg äcklig ut men var jättegod utom efterrätten som var ganska äcklig så jag åt inte den.

Det tog ca 4 h att flyga. Jag  var trött och hade lite ont här och där.

Framme i Lissabon gick vi direkt till väskorna för att hämta dom det tog sin lilla tid innan dom kom fram på bandet. Jag hittade mitt bagage.

Sedan var det dags för upprop det var lite krångligt med några som inte kunde sina nummer.

Nu sitter jag på bussen och är på väg till T/S Gunilla. Det är härlig stämning och alla är på top.

18 oktober Lissabon  dag 2

Hej idag vaknade jag ca 08:10. Jag gick upp, fixade iordning mig, åt frukost och sedan var det samling ute på däck. På samlingen fick alla reda på uppgifter och vad som skulle ske under dagen, alla fick sele och flytväst min sele har nummer 1123 och min flytväst har nummer 6.

Jag har hängt selen och västen i våt skåpet bredvid hytt 8 som jag bor i med Elsa, Malin och Märta.

Min första uppgift var att jag skulle gå till ”under backen” där fick jag och min grupp lite info om hur tvättmaskinen och torktumlaren fungerar, vart alla saker finns o.s.v.

Efter infon var det dags för 10:00 fikat vi fick knäckebröd och sedan fick man fixa iordning sin egna macka på min knäckemacka hade jag smör, gurka och salami på. Jag åt två knäckemackor.

Efter fikat så stod det på schemat att jag skulle vara i Byssan med min grupp där fick vi lite info om vart maten finns, vi fick ta undan fikat, några fick laga mat och jag fick diska.

Klockan 12:00 var det lunch och då fick vi sej som låg i en jättegod sås, till det åt jag potatismos och sallad.

Klockan 12:55 var det samling ute på däck för att det hade blivit fel i schemat och vi fick allmänt info om att vara noggranna med att stänga dörrarna korrekt så att ingen blir klämd eller skadad.

Nu står det på schemat att jag har packning men eftersom att jag packade upp allting igår så har jag frivakt nu och ska snart dra iväg till stan med Freya, Elsa och någon mer säkert.

Galet bra SM

Hej igår var jag på SM och hejade på charlies änglar.
Ranch sorting SM guld till Anki och Kalle. SM silver till helen och anna. SM brons gick till Rosie och Filip.
På fjärde plats kom Lena och Mickaee,
Barrel Race SM guld gick till Rosie, SM silver gick till Annika.
Team Penning SM guld till Anki,Gunilla och Kalle dom vann med 1 sekund, SM silver till Rosie, Cecilia och Filip.

Grattis till alla duktiga och fantastiska ryttare. Bra ridet.

5 dagar kvar

Hej nu är det bara 5 dagar kvar tills jag åker, idag har jag haft en ledig dag så jag bestämde mig för att åka iväg och hälsa på min gamla skola, jag fick berätta lite om vilket gymnasium jag går på, vad jag har lärt mig på mina kurser, lite frågor om läxor var det, sedan så häälsade jag på alla lärare och berättade för dom att om 5 dagar sticker jag iväg och är borta i 2 månader. Efter skolbesöket träffade jag Felicia vi shoppade lite i nordstan och fika innan vi drog vidare för att kolla läget med våran gamla vän Frida, allt var bra med alla fast några var pigga och glada och några var trötta och sega.

Infomöte

Hej denna vecka har jag haft däcktjänst det har varit kul och idag har jag varit på info möte inför seglingen med T7S Gunilla. Det betyder att jag kommer inte kunna blogga på två månader. Men jag ska skriva dagbok som jag ska skriva över här på bloggen när jag kommer hem igen. Jag åker 17 Oktober och kommer hem 14 December.
Hela nästa vecka är jag ledig och jag ska på SM nästa helg. Ska bli kul att träffa alla ryttarna och hästmänniskorna igen.