2018-03-07
20:37:00

Fullt ös medvetslös

Hej idag har jag varit i skolan, inget speciellt hände mer än att min engelska snack kändes väldigt mycket bättre än vad jag trodde.
När jag kom hem tog jag en liten tur med Coyt runt vaselid och Coyt var helt fantastisk, så vältränad som han är nu har han aldrig varit och det gick väldigt fort runt vaselid, lite för snabbt om man tänker tävlingstempo på 20 km men man ska träna så hårt hemma så att tävling blir plätt lätt. Jag kan tala om att jag är enormt taggad på att göra en comeback på 40 km igen om det blir i höst eller nästa år det vet jag inte riktigt men Coyt är iallafall väldigt fin att rida. Vi är officiellt anmälda till sämsholmritten 7 April där vi ska rida 20 km och det känns så bra inför denna tävlingen jämfört med förra året då jag och mamma knappt fick runt hästarna runt vaselid oh fy tusan vad vi kämpade och det var inte bara en gång vi ville vända.
 
Jag har provat mitt anatomiska nackstycke på Marwin i 3-4 dagar. Helt ärligt så går Marwin superfint med det nya nackstycket han tuggar mindre på bettet, det är bra att hästen tuggar på bettet men jag gillar inte när hela hästens fokus är på bettet och jag finns inte typ. Marwin har haft tendens till att gå och stirra när i dikena som jag också avskyr för att det stör hans koncentration på mig och jag känner att jag inte når fram till honom, det har också blivit mycket bättre. Marwin har inte visat en enda tendens till att bocka eller göra jämfota hopp som han gjorde sist. Jag har ridit korta rundor och en längre runda med Marwin och i flera dagar för att kolla om det var en engångs grej att han var snäll och det visade sig att han var snäll och fin alla dagar. Jag har en misstanke om att Marwin får huvudvärk av ett vanligt nackstycke som klämer på känsliga nerver i nacken och det gör ont och skapar huvudvärk. Marwin kliar sina öron väldigt mycket och då blir öronbasen känsligare. Jag kan mycket väl förstå att Marwin har betet sig konstig mot mig och farsan för att han först springer väldigt fort för att han är en häst som är ett flyktdjur och som vill fly från smärtan, det som händer när Marwin springer för fort är att man automatiskt tar lite i tyglarna för att bromsa honom och då får hästen ett litet tryck i nacken som en varning innan bettet reser sig upp i gommen (Detta gäller bett med skänklar). Vanliga tränsbett trycker i gommen vid för hårt tygeltag främst tvådelade bett. Samma tryck i nackstycket sker även på anatomiska nackstycken men trycket hamnar på rätt ställe. 
Jag ska prova rida Marwin en gång på det vanliga nackstycket för att se om det verkligen är nackstycket som gör skillnad eller om det är jag som har blivit en bättre ryttare. Jag har planer på att köpa ett till anatomiskt nackstycke. (null)
(null)
 
Se videon 
  
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: