2018-01-06
21:51:00

Sista dagen i rasmontern

Hej idag var det sista dagen för mig och Yago i rasmontern och i rasparaden. Mydog har varit superkul för oss båda och Yago är helt fantastisk i sådan miljö så att det är ofattbart. 
Tänk er från hans synvinkel när vi går runt alla människorna i montrarna, det enda han ser är typ bara en massa hundar, ben och ändå följer han efter mig som en trogen kompis. Halsbandet åkte av 2 gånger och det har aldrig hänt och vad gör Yago då i denna situation bland massa hundar och människor? Jo han går precis vid min sida lite snett framför mig för att jag ska se honom och jag upptäckte honom väldigt snabbt. 
Otroligt tacksam för en sådan lydig hund vid sådana händelser. Jag känner verkligen att jag och Yago blir ett starkare team varje år och det är väldigt roligt att jag inte är bara en godisautomat, jag är en väldigt rolig matte som är rolig att samarbeta med. 
I rasmontern gick det superbra och gång på gång blir man förvånad över hur enkelt Yago och den andra hunden i rasmontern kommer överens trots att det är helt okända för varandra. Yago var otroligt duktig i rasmontern och lät sig klappas av både barn och vuxna. Vi fick många frågor om aktivering bla, pälsen, hur man uttalar rasnamnet. Jag tror att jag har fått äran att träffa en blivande schipperkeägare, jag hoppas att h*n väljer schipperke som sin första hund. Jag såg att hon blev helt kär i Yago och även pappan nu ska bara mamman övertalas 😉.
 
I rasparaden skötte sig Yago väldigt bra säkert hans gener som gör honom så duktig och talangfull. Speakern råkade säga att schipperken var från holland fast den är från Belgien egentligen.
 
Imorgon får Yago ta ledigt hela dagen men jag känner mig inte helt klar på mässan så att jag ska ta med Lina imorgon och vara på mässan i några timmar i lugn och ro, jag ska köpa fourfriends hundgodis om de har mässpris, kolla i fyndlådan hos back on track, kanske ett förkläde i galon perfekt när hon trimmas och hon ska pysslas om i k9:s monter. Sedan är jag nog klar för detta år och varför Lina ska vara med på mässan är för att jag vill se hennes beteende i sådan miljö och vänja henne att följa med nästan överallt. Man ska inte vara rädd för att prova nya saker med sin hund, man måste prova för att veta hur hunden reagerar i olika miljöer.
Kommentarer:
2018-01-06 @ 22:05:32
#1: Jeanette

Jättefin hund :)

Svar: Tack
Gintare Mullback

2018-01-06 @ 22:52:38
#2: Charlotte

Har nog faktiskt inte hört talas om rasen tidigare. SÅ fin han är!

Svar: Tack. Schipperke är inte den vanligaste rasen men en helt underbar ras
Gintare Mullback

2018-01-07 @ 18:10:12
#3: E

Men så kul! :D

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: