2018-01-31
18:49:02

Konsten att lära ut kunskap

Hej idag är det inget speciellt som har hänt i skolan. Jag har inte lärt mig så mycket av lärarna som vi har haft idag, men jag och en klasskompis disskuterade lite om hästar och kollade på lite youtube klipp och det är helt galet vad mycket man lär sig av varandra, youtube och mycket mer. Jag skulle våga påstå att vi lär oss mer av varandra än av en lärare ibland.
Hemligheten är nog att vi kan förklara på ett helt annat sätt för varandra och vi har tid till att disskutera och lära oss i våran takt. Problemet med tränare oavsett idrott är att det sällan finns tid till att förklara varför man ska göra si eller så och hur vet man att man gör rätt? Det är den svåraste frågan "hur vet man att man gör rätt" för att ger jag fel signaler till tex hästen och den gör fel och jag blir sur på hästen det är bara dumt medans om jag får lära mig hur det ska kännas och hur jag kan checka av att jag gör rätt då kan man bli mer säker och självständig istället för att galoppera runt i ett ridhus och tänka "har jag rätt galopp???"
Jag själv som person vill verkligen inte göra fel och om jag kan undvika missförstånd så gör jag gärna det men vissa frågor vågar man inte ställa för att man vill inte bli idiotförklarad. Allt som är självklart för mig är inte självklart för andra och därför brukar jag tänka till och unvika dumförklara människor för att tyvärr så blir dom inte smartare av att dumförklaras. Lärare som har den magiska förmågan att lära ut på olika sätt är guldvärda, det är så vanligt att läraren förklarar på ett sätt och några elever förstår inte och ber om hjälp det som de flesta gör som är helt fel är att säga EXAKT samma sak som innan, alltså varför fortsätter man förklara på samma sätt som innan? Det bästa är att byta taktik, tänka till lite och försöka förklara lite annorlunda. 
Min naturbrukslärare påstod att skenbenet på hästen heter mellanfotsben och det är helt fel. Idag fick jag reda på av honom att hästen skenben och människan mellanfotsben heter likadant på latin och det förstod jag bättre och kunde bemöta honom och förstå honom på ett bättre sätt.
Men innan när han sa samma sak om och om igen då var det omöjligt att förstå och lyssna för att det var fel. Människans mellanfotsben motsvarar absolut INTE hästens skenben även om de har samma namn på latin, det beror på att människan och hästen har helt olika anatomier. Hästens bogblad benämns aldrig som skulderblad och människans skulderblad benämns aldrig som bogblad även om de har samma namn på latin. 
 
 
Nu är hästarna inne och om ca 1 timme ska jag borsta Coyt och pyssla om honom lite extra. Imorgon händer det inte så mycket heller. 
Kommentarer:
2018-01-31 @ 20:22:13

Det är svårt det där när man verkligen inte vill göra fel...

Svar: Verkligen
Gintare Mullback

2018-01-31 @ 21:26:44

Man kan hitta allt på Youtube 😀

Svar: Verkligen
Gintare Mullback

2018-01-31 @ 21:49:49
#3: Rebecka /Lifestream

Vilket bra inlägg du har här, mycket info. Och ja man önskar att man kunde få lära sig Mer så att säga av sina lärare.. Minns vi satt på lektionerna inne på fb och läraren var jätteintresserad av det 😂. Han sa som inget om det..

Svar: Så gör vi också i min klass.
Gintare Mullback

2018-01-31 @ 22:33:54
#4: Vicktoria

Fin blogg!

Svar: Tack ❤️
Gintare Mullback

2018-02-01 @ 14:24:45
#5: Evelina

Intressant inlägg :)

Svar: Tack
Gintare Mullback

2018-02-01 @ 20:13:06
#6: Charlotte

Bra inlägg :)

Svar: Tack
Gintare Mullback

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: