2018-01-07
18:43:51

Första äventyret med Lina

Hej idag fick Lina hänga med till mydog. Det var vårat första äventyr utan Yago och Helix. I bilen innan vi klev på tåget började Yago gnälla av ren förtvivlan att Lina skulle följa med och inte han. Hur kunde jag välja Lina istället för honom?. Yago var helt slut och sov hela morgonen och precis vid tåget fick han massa energi och ville gärna följa med. 
Resan på tåget gick väldigt bra, Lina fick sitta i mitt knä. På mydog fick jag bära Lina förbi utställningsringarna för att det var trångt och jobbigt för henne. Sedan gick vi till schipperkemontern i Linas takt, vi hade ingen tid att passa så jag gav henne all tid hon ville ha och behövde. Hon var väldigt duktig på mässan men lite osäker emellanåt. 
 
Vad gör jag när Lina sätter sig ner och vägrar gå?
Svar: Jag står kvar lite framför henne och ger henne lite tid till att tänka och ta in intrycken och vänta tills hon vill gå. Jag tror att jag förvärar hela situationen om jag börjar dra i kopplet då stretar hon emot ännu mer. Lina är så pass ovan vid sådana ställen så att jag är nogrann med att inte stressa med henne. 
 
Det var en liten pojke som släppte fram sin hund till Lina för att hälsa, i sådan situation kan man bli ganska irriterad men jag tog försiktigt i den andre hundens koppel och sa till pojken lungt och fint "oj oj min hund vill inte hälsa" man kommer längre med trevlig attityd än otrevlig. Alla människor vill vara snälla mot sina djur och göra allt för doom men visa saker är inte lämpligt att låta sina djur göra, då får jag som är äldre med lite mer kunskap tala om för honom att min hund inte vill hälsa. 
Vad tror ni att Lina får för signaler om jag stressar upp mig och skäller ut pojken efter noter. Lina var tillräckligt osäker i miljön och Lina ska kunna lita på mig och veta att jag inte sätter henne i dumma situationer.
För att Lina ska kunna lita på mig så är det otroligt viktigt att jag är lugn och possitiv så att hon lär sig att det är roligt att vara på mässa. Lina skötte sig ändå med bravur på mässan med så pass mycket folk och hundar. 
Lina fick åka spårvagn och det var inga problem för henne och tågresan hem var mysig. När vi hoppade av vid stationen och jag öppnade bakluckan då hoppade hon rakt in i bilen, hon var glad över att komma hem igen.     Lina har nog aldrig varit helt ensam med sin ägare och hon tycker att det är jobbigt men det är nyttigt för henne att bli mer självständig. 
 
Vi var bara 1,5-2 timmar på mässan och det räckte gott och väl för Lina. Hon fick också bli ompysslad i K9:s monter och jag fick tips på vilka schampoo som ska användas till henne. Hon var jätteduktig. 
Men det är Yago som får göra de största jobben i mässor som rasmonter, rasparad och allt annat. 
Ser ni att Yago stortrivs som monterhund med sin matte. 
 
Framtida planer med Lina är att åka på fler äventyr bara hon och jag och vänta ut och se om hon kan bli ännu tryggare i sig själv och ta initiativ till träning. Hon ska följa med mig till skolan nu i vår på klipp och trim. Lina ska göra allt som är omöjligt att misslyckas med nu i början. Jag ska läsa på massor om avel och diskutera med andra människor, jag vill göra BPH test på Lina. I höst eller framtiden vill jag avla på henne om hon blir tryggare och utvecklas. 
 
Yago tycker att det är lite jobbigt när jag håller på med Lina så det är något han får lära sig att jag är hans matte även om jag pysslar och tränar med Lina.
Kommentarer:
2018-01-07 @ 20:20:32
#1: Charlotte

Så mysigt! :)

Svar: Ja mydog var väldigt mysigt och tröttsamt för lilla Lina
Gintare Mullback

2018-01-07 @ 22:15:06
#2: Emelie

Kul om du kommer att börja med avel 😊

Svar: Ja det kommer bli kul att börja med avel om Lina utvecklas, hon har en väldigt fin stamtavla som jag vill föra vidare till framtida valpar. Lina är bara 2 år så hon har flera år på sig att utvecklas.
Gintare Mullback

2018-01-08 @ 09:36:58
#3: Jeanette

Bra mål med Lina

Svar: Tack
Gintare Mullback

2018-01-08 @ 11:25:35
#4: My carlsson

Fina bilder!

Svar: Tack
Gintare Mullback

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: