2018-01-09
19:09:57

Foderlära

Hej idag har jag varit på Borås djurpark på dagens schema stod det foderlära och vi fick lära oss om olika begrepp som Hervibor, Carnivor och Omnivor. Vet ni vad dessa begreppen betyder?
 
Detta är en Hervibor (Växtätare). Kan ni gissa vilket djur det är?
 
Detta är en Omnivor (Allätare) Kan ni gissa vilket djur det är?
 
Detta är en Carnivor (Köttätare) kan du gissa vad det är för djur?
 
Med dessa bilder kanske ni kan förstå begreppen Hervibor, Omnivor och Carnivor. 
 
Hervibor är växtätare och klarar sig bäst på växter ex Häst, Ko, Zebra, Elefant.
Omnivor är allätare och klarar sig på varierad kost mellan kött och frukt ex Gris, Brunbjörn.
Carnivor är köttätare och klarar sig enbart på kött och mår dåligt av växtbaserad kost ex Katt, Tiger, Mård.
 
  (null)
Säl är en Carnivor 

(null)
Hunden är en Omnivor

(null)
Elefant är en Hervibor


Dagen avslutades med lite prat om pälsvård och planering om vad som ska ske på tisdagar framöver. Jag kan avslöja att nästa äventyr med Lina blir om 2 veckor då ska hon följa med mig till skolan för klipp och trim. 
Igår lärde sig Lina att hoppa upp på en låda och idag lyckades jag klicka in när hon stängde en låda i hallen. Hon fick prova gå mellan slalompinnarna i trädgården det gick också bra även om det inte var helt perfekt. Jag kräver inte att Lina ska göra allt perfekt utan bara att hon försöker och genomför uppgiften. Svartsjuke Yago var ÖVERALLT och skulle hela tiden visa vad han kunde och att han var bäst. 
Lina fick prova gungan innan hon kom till halva gungan fick jag hålla emot i ena änden och vippa ner gungan så försiktigt och tyst som det bara gick för att inte skrämma henne. Yago placerade jag en bit bort för att han inte skulle vara med och han kan sitt kvar, svartsjukan vann och helt plötsligt dök han upp bakom Lina och tittade på mig "matte kan hon inte göra detta snabbare?, sluta tramsa med henne matte jag ska visa hur detta går till". 
Yago ska anmälas till en kurs för att få mer egentid med bara mig och att vi ska utvecklas tillsamans och bli ett bättre team sedan vill jag gärna ut på tävlingsbanan med Yago. Han har kapacitet för tävling bara han lyssnar på mig. 

Kommentar:
2018-01-10 @ 16:04:28
#1: Charlotte

Intressant :)

Svar: Tack
Gintare Mullback

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: