2018-02-02
05:05:20

Göra rent hovskägg

Hej idag ska jag skriva om hur jag fixar till Coyt hovskägg. Nu varierar vädret lite mellan vinter och frusna hagar och höst med superleriga hagar. Mina hästar har inte så lerig hage om man kollar på hela hagen, det är mest lerigt där de står och är mest. Vid grinden är det dränerat och grusat. Det ska dräneras och grusas vid vindskyddet där hästarna äter sitt hö, nu när det är som mest lerigt som får vi lägga höet vid trädet istället.
Om inte leran borstas bort från hovarna kan hästen få problem med tex mugg, strålröta, hovböld, bärrandsröta och regnskållor. 
Hovskägget är hästens skyddshår som skyddar hoven från smuts och skit, hovskägget får aldrig rakas bort om inte hoven ska behandlas för något speciellt som tex mugg. På bild 7 ser man att jag har skrivit att jag har rkat lite och det syns på bilden men det är bara på utsidan som jag har jämnat till litte extra. Hovskägget är fortfarande kvar som skydd och när hovskägget blir så lång att strålen knappt syns då klipper jag också bort lite för att underlätta för mig och hovslagaren. 
Bästa sättet till att hålla rent hovskägget är att man tar in hästen på kvällen och låter hovskägget torka i ca 1,5-2 timmar så att det är någorlunda torrt när man ska börja borsta och att man använder pälsglans som är riktigt bra så att det blir enkelt att reda ut. Sedan är det bara att borsta, borsta och borsta. Mer än så behöver man inte göra till vardags. Det är viktigt att man känner igenom hovskägget varje dag för att enklare kunna upptäcka evetuella skillnader som kan vara början på ett problem och behandlas i god tid innan hästen blir allt för påverkad av problemet. 
Inför tävling/träning/show vill man att hästen ska vara extra fin och har man en häst med vithovskägg så brukar jag passa på och tvätta hovskägget så att det blir rent och fint och schamponera för att verkligen få bort allt smuts, då blir det vitare än till vardags. 
 
1. Borsta med rotborste 
 
2. Torka med handduk
 
3. Borsta med rotborste 
 
4. Spraya K9 quick fix sterling och borsta med manborste
 
5. Torka med handduk 
 
6. Borsta med manborste
 
7. Klipp eller raka så att hovskägget blir jämnt och fint avsluta med att borsta med manborste
Kommentarer:
2018-02-02 @ 08:00:13
#1: Miss Jennifer

Intressant inlägg

Svar: Tack
Gintare Mullback

2018-02-02 @ 16:06:49
#2: Jennie

Bra tips! :D

Svar: Tack
Gintare Mullback

2018-02-02 @ 16:19:24
#3: Harriet G

Åhh minns vilket jobb det var att hålla hovskägget rent då jag hade hyr häst:D Men vilka bra tips du har.

Svar: Tack, vad var det för ras på din hyr häst?
Gintare Mullback

2018-02-02 @ 16:21:28
#4: E

Vad kul, nu lärde jag mig något nytt :)

Svar: Roligt att du fick lära dig något nytt
Gintare Mullback

2018-02-02 @ 16:41:31
#5: Emelie

Så bra det blev! :-D

Svar: Ja
Gintare Mullback

2018-02-02 @ 16:48:37
#6: Anna

Åh, så fint! Jag tycker att det är så charmigt med tassar och lurviga hovar på djur :)

Svar: Ja det är riktigt fint tycker jag också.
Gintare Mullback

2018-02-02 @ 17:39:10
#7: Anonym

Så fint det blev😊

Svar: tack ❤️
Gintare Mullback

2018-02-02 @ 21:31:16
#8: Anonym

Bra tips för dem som har hästar. Eller kanske rider. 😁

Svar: Ja.
Gintare Mullback

2018-02-02 @ 21:46:23
#9: Jenny

Wow vilken skillnad mellan första och sista bilden :) snyggt jobbat.

Svar: Tack, jag är lite förvånad själv
Gintare Mullback

2018-02-03 @ 06:54:40

Vad bra det blev :)

Svar: Ja det blev mycket bättre än vad jag trodde
Gintare Mullback

2018-02-04 @ 00:30:52
#11: F

Intressant inlägg!

Svar: Tack
Gintare Mullback

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: