2018-02-04
10:00:00

Bada Lina

Hej Lina skulle badats idag men det blev i fredags eftersom jag ska på årsmöte idag i skövde. 
Jag började med att borsta igenom Linas päls med mellan tät kam för att borsta ut eventuella tovor. Lina får mest tovor i rumpan, svansen och öronen. Lina är klippt så det gör att det är nästan inga tovor i pälsen men det är fortfarande lika viktigt att borsta igenom pälsen innan man ska bada hunden. 
Efter kamning var det dags för bad. Jag har ett litet badkar från 4dogs som är väldigt enkelt att hantera och lagom till mindre hundar. Att bada hunden i badkar gör att det blir mer ergonomiskt för mig som slipper sitta på huk och bekvämare för hunden att stå i ett stadigt badkar. 
Jag blötte ner Lina med ljummet vattenoch väldigt mjuk stråle på duschmunstycket. När Lina var genomblött i hela pälsen då schamponerade jag Lina med K9:s sterling silver schampoo ordentligt så att det lödrade, sedan sköljde jag ur schampot ur Linas päls. 
Jag schamponerade Lina en gång till fast med ett schampo från samma serie vars syfte är att förstärka Linas naturliga färg, schampot heter K9 Copperness. Jag sköljde ur allt schampo och lät Lina dropptorka i några minuter. 
Sist tog jag i sterling silver balsam från K9 syftet var att göra pälsen mjuk och len och förstärka färgen. 
Efter bad fick Lina fönas samtidigt som jag borstade pälsen mothårs med en mjuk borste ex vildsvinborste. När Lina var helt torr i pälsen fick hon borstas med mellantät kam, tassarna blev smörjda med paw&nose balm från K9 nosen smörjer jag väldigt sällan bara om det behövs. 
Jag kollade lite i Lina öron för att se om det fanns får som behövdes dras bort och det var lite som jag drog bort med pincett och direkt förstod jag exakt vad min hundlärare menade med att hår i öronen ska dras när pälsen är mogen. Hur märker man om pälsen är mogen att dras? När man ska dras pälsen i öronen så ska man inte behöva ta i, det ska bara lossna av sig själv. Man kan dra med fingrarna också men det är svårare och tar längre tid plus att man kan råka dra i fel hår och då gör det ont på hunden. När jag var klar tog jag i 2 droppar K9 ear cleanser sensitive, det masserades in i 30 sek sedan skulle hunden ska på huvudet men det gjorde inte Lina och jag misstänker att jag kanske inte träffa helt rätt i hörselgången. När hunden skakar på huvudet då kommer skiten ut och man ska eftertorka med papper.
Anledningen till att Lina är mörkare på före bilderna är för att pälsen är fett och smutsig. 
 
Bichon havanais rekomenderas att badas var 14 dag och borstas minst en gång i veckan, Lina borstas ca 2-3 gånger i veckan. Schipperke ska badas när de fäller som mest för att lättare borsta bort underull eller när de har rullat sig i skit för schipperke räcker det med att bara borsta dom 2 gånger per år fast jag borsta Yago varje vecka och det är inte dåligt att borsta hunden varje vecka om man vill.
 
Vad är eran favorit hundras? 
 
Kommentarer:
2018-02-04 @ 11:31:02
#1: Jackie

Söt hund

Svar: Tack
Gintare Mullback

2018-02-04 @ 11:57:07
#2: Christer

Vilken fin hund, var ju en ganska stor skillnad :)

Svar: Tack, det är tur att man fotar för att i verkligheten så syns inte skillnaden lika tydligt ibland förutom att pälsen är mjukare men på bilderna såg jag att det blev en enorm skillnad tack vare bra produkter.
Gintare Mullback

2018-02-04 @ 12:52:10

Så fin hund!

Svar: Tack
Gintare Mullback

2018-02-04 @ 13:02:12
#4: Jeanette

Så skönt att bli ren :)

Svar: Ja verkligen, det behövdes.
Gintare Mullback

2018-02-04 @ 13:19:10
#5: Vicktoria

Hoppas du får en bra dag

Svar: Tack detsamma
Gintare Mullback

2018-02-04 @ 13:27:09

så söt :D

Svar: Tack
Gintare Mullback

2018-02-04 @ 13:57:49
#7: Lina

Så fin vovve! jag måste ju säga att hunden har ett väldigt fint namn haha! :D

Svar: Ja namnet är riktigt fint, mamma ville döpa om henne till rose men hon passar bra att hetta Lina. Hon heter Natalina rose beily luc i stamtavlan.
Gintare Mullback

2018-02-04 @ 14:41:12
#8: Sofie

Fin hon blev:)

Svar: Tack
Gintare Mullback

2018-02-04 @ 16:32:48
#9: Frida

Men så himla söt!

Svar: Tack
Gintare Mullback

2018-02-04 @ 18:15:52
#10: Charlotte

Åh, så fin hon är!

Svar: Tack
Gintare Mullback

2018-02-04 @ 18:16:44
#11: Evelina

Så fin! :D

Svar: Tack
Gintare Mullback

2018-02-04 @ 18:25:18
#12: Kamilla

Så fin vovven blev. Min ras som jag gärna skulle vilja ha är en Pomeranien. Må så gott.

Svar: Pomeranien är superfina 😍
Gintare Mullback

2018-02-04 @ 18:48:59
#13: stefani

Vilken sötiiiiis!!!!

Svar: Tack
Gintare Mullback

2018-02-05 @ 04:10:15
#14: Sanna

Söt vovve!😍 min favoritras är staffordshire bullterrier och schäfer! Är på jakt efter en liten staffe, är helt kär i den rasen.

Svar: Alla staffar som jag har träffat har varit underbara hundar med mycket glad energi, hur kan folk ha fördomar om dom förstår verkligen inte. Om det är någon man ska ha fördomar om så det dom som håller i kopplet.
Gintare Mullback

2018-02-05 @ 07:09:33
#15: Gisela

Vi har alltid haft cocker spaniel under min upp ägt. Jättehärlig ras 😊

Svar: Cocker spaniel är superfina.
Gintare Mullback

2018-02-06 @ 07:59:48
#16: Antonia

Så söt hund!

Svar: Tack
Gintare Mullback

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: