2018-02-09
21:37:17

Åkt skidor

Hej igår gick skidåkningen ganska bra, det började med att man skulle ta på sig all utrustning som pjäxor, skidor, stavar, hjälm. Pjäxorna var ganska svåra att spänna men det gick bra ändå, när jag skulle hjälpa min kompis så kändes det som att jag skulle brytta av benet för att när jag skulle spänna som flyttades foten mer och mer utåt men det gick bra ändå även om det är svårare att hjälpa någon annan än sig själv.  (null)
Skidskolan startade med att man skulle staka sig upp för backen och när det blev för brant så att man glider bakåt då ska man ställa sig på tvären och gå upp åt sidan. Vi började med att åka med en äventyrselev som var ledare.
Första åket var ganska snabbt. Andra åket var bättre och jag lärde mig att stanna genom att ploga. Vi skulle åka på led och jag hade inte världens bäst kontroll på broms så jag åkte tyvärr in i min kompis, det gjorde lite ont men det gick bra med oss båda. 
Efter några provåkningar fick jag prova att åka lift, det gick bra men första liftåket släppta jag liften och gled bakåt så jag fick försöka få stopp på mig själv. Andr gångerna förståd jag att jag skulle hålla kvar liften i handen så att jag hann ställa mig på tvären innan jag släppte liften. Tyvärr så var det en person som råkade få min  lift på sig när jag släppte för att jag hade fokus på mig själv, är man på fel ställe så får man skylla sig själv tex när man är i gropen där alla liftar slår i backen. 
Jag blev tryggare och åkte lite i en liten grön backe, jag lärde mig svänga av mig själv och jag kunde hantera farten. Det var roligt. (null)
Till lunch bjöds det på grillad hamburgare av en norrlänning. Efter lunchen fortsatte jag åka i grön backe och senare provade jag en större grön backe men jag vågade mig inte på den blåa backen, jag hade kontroll på gas, broms och svängarna men jag vill inte vara på en högre nivå än vad jag kan kontrollera och därmed kan jag minska olycksrisken för mig och andra. Åker man i blå backe då ska man veta vad man håller på med. 
Detta är den första skadefria skidresan som skolan gjort i 5 år. Tack till alla grymma ledare som ställde upp för att lära oss nybörjare hur man åker. 
Jag har inte bara lärt mig åka skidor, jag har lärt mig lite mer om livet att jag måste våga ta chanser att prova nya saker som jag är livrädd för. Basic safety kursen för några år sedan var jag väldigt orolig över men det gick superbra och jag har varit mest orolig inför skidresan för att jag ville verkligen inte skada mig och jag kom hem hel och frisk. 
 
 

Kommentarer:
2018-02-10 @ 12:25:09
#1: Irma

Åh vad kul! :)

Svar: Ja det var det
Gintare Mullback

2018-02-10 @ 18:47:06
#2: blondina

Mysigt att åka skidor :) sv; Tack :) Men visst är de, kika in på amaze.se de kanske har de kvar :D

Svar: Tack ska kika på hemsidan
Gintare Mullback

2018-02-10 @ 19:38:53

Kul att åka skidor :)

Svar: Ja verkligen
Gintare Mullback

2018-02-11 @ 22:29:29
#4: Pappa

Skönt att du vågade. Bra gjort.

2018-02-12 @ 21:31:04
#5: Evelina

Vad roligt! Sist jag åte skidor var nog minst 5 år sen :o

Svar: Ja
Gintare Mullback

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: