2018-04-11
19:51:00

Otrolig utveckling

Hej i Lördags var det distanstävling. 
På morgonen flöt allt på väldigt bra. Resan till tävlingen gick också bra. På grund av vädret och omständigheterna  fick vi gå ca 800 meter från parkeringen till tävlingsplatsen, det hade hästarna inget emot. Medans jag försökte borsta Coyt fick pappa stå och hålla Coyt en liten stund och det gick bra men efter en stund stack Coyt iväg från pappa och jag fick halvt panik inom mig men som tur så hade jag godis i fickan så att jag fick tag i honom. 
Första veterinärgrinden gick super bra med vilopuls på 38 slag per minut som är Coyts pulsrekord på tävling så det blev jag väldigt nöjd över, dock var Coyt lite tveksam till att springa men jag hade med klicker för att peppa igång honom och han sprang på riktigt fint.  (null)
Efter veterinärgrinden plockade vi iordning lite på våra saker och sadlade hästarna. Bangenomgången gick bra, det var samma runda som förra året och inga konstigheter förrutom att man skulle vara uppmärksam på snö och is. Dock så var det stora håll vid ett ställe som vi upptäckte under ridturen. Det är alltid ryttarens ansvar att rida utan att hästen skadar sig tex undvika hållor, sakta ner vid halt underlag m.m.
Efter bangenomgången var det gott med lite coca cola i magen. Sedan fick jag hjälp upp på Coyt och på framridningen blev Coyt riktigt taggad och visade upp lite av sin fantastiska trav och en liten stegring av överladdning. Vi var sex ryttare i samma klass. Ryttarna fick starta först men jag och mamma ville hålla ett högre tempo så vi red om. (null)
Coyt ville galoppera så det fick han lov, bara han går framåt så struntar jag i gångart men han fick inte köra galopprace. Coyt hade en ovanlig glädje under ritten hela vägen in i mål. Coyt gick superbra hela ritten och jag är så glad för det och banan med underlaget och allt passade oss perfekt. Sämsholmritten kan jag absolut rekomendera till distansryttare. Sista kilometern fick vi gå väldigt långsamt för att inte komma in för tidigt och man fick inte stanna och vänta in tiden 2 km innan mål. Vi paserade mållinjen som etta på tiden 02:00:59 helt sjukt att vi red så snabbt och Coyt kändes pigg och fräsh ända in i mål.  (null)
Efter målgång tog jag av sadel och då har man 20 minuter på sig att kyla av hästen och gå till veterinärgrinden. Hästskötare satte på att en timer på 15 minuter sedan började vi gå till veterinärgrinden. 
Coyts slutpuls låg på 48 slag per minut vilket är superbra för att ha gått i sådant högt tempo som han hade gjort och det bästa av allt att han var frisk och hel dock väldigt smutsig. 
Efter veterinärgrinden gick vi tillbaka till bilen och packade ihop våra saker och en timme senare kunde vi hämta diplom och rosett. Sedan lastades båda hästarna och vi åkte hem nöjda och glada utan bekymmer.  (null)
 
Nästa tävling är en Pay & Ride på sparesätter där hästarna ska gå 30 km, jag ska rida Marwin och min kompis ska få äran att rida Coyt ska bli sjukt spännande. 
 
Yago var superduktig på gårdagens agilityträning med en glömsk matte. På sista banan tog vi oss runt riktigt bra. Jag hanterar låtsas tävling mycket bättre men behöver fortfarande träna på tävlingsliknande situationer och att komma ihåg banan då går allt superbra. Yago gör inga fel förutom när jag blir osäker och gör fel. 
Snabbast och duktigast på sista banan.
 
 
 
Kommentar:
2018-04-19 @ 06:52:14

Bra jobbat! :D

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: