2017-09-06
09:00:00

Rolig dag i skolan

Hej igår var Yago med mig i skolan. Jag och en till kompis i min klass hade med sig hund så vi var bara 2 ettor som hade med sig hund och resten av ettorna hade inte med sig sina hundar av olika anledningar. 
Tvåorna och treorna hade också med sig hundar som de skulle visa olika övningar med eftersom att det var deras dag och de skulle bestämma vad vi ettor skulle få göra.
Oavsett om man har hund med sig eller inte så är det alltid så inspirerande att se vad andra kan göra med sina hundar och nya ideer kläcks då man tänker "åh det vill jag också att min hund ska kunna, så frågar man om lite tips också tränar man hemma och förhoppningsvis så har man lärt sin hund ett nytt trick. De som inte hade hund med sig idag fick låna bla lärarens lilla valp som inte är så tränad men ändå jätteduktig och gör sitt bästa och vissa elever får låna ut sina hundar så man får dela med sig lite. Det är mest spännande att se om hunden lyssnar på en okänd person.
 
Dagen började med att alla träffades utanför skolan och vi fick gå en gemensam promenad till högplatån och under promenaden fick vi prova på lite dog parkour. Yago var mer fokuserad på att lukta än att lyssna på mig. 
 
När vi var framme så fick vi börja med att stå i ring och ett hundekipage skulle gå slalom runt alla utan att hunden tappar fokus och även hundarna som står i ringen ska hålla ögonkontakt med sin förare utan att lägga märke till hunden som passerar. 
Hundekipaget som ska gå slalom ska gå den blåa linjen och Vita cirklar är människor och små bruna cirklar framför några vita cirklar är hundar. Människorna i ringen kan ersättas med stolpar, koner eller vad som helst.
 
Övningen gick väldigt bra för mig och Yago men Yago hade kunnat ha bättre fokus på mig emellanåt. 
 
Efter att alla hade genomfört övning 1 så blev vi ettor indelade i olika stationer. 
Station 1 Kurragömma 
Jag och Yago fick börja på kurragömma stationen. Jag skulle gå och gömma mig medans en kompis höll i Yago och när jag ropade så skulle kompisen släppa och Yago skulle hitta mig. Första gången jag ropade satt han kvar så jag fick ropa en gång till och han satt fortfarande kvar men när jag ropade tredje gången då hittade han mig. Jag vet inte varför han satt kvar kanske att han trodde att någon höll i honom eller så trodde han att jag skulle komma tillbaka. 
Andra försöket så gömde jag mig på ett nytt ställe och det gick mycket bättre andra gången. 
 
Station 2 Cirkuskonster. 
Jag fick visa lite vad jag och Yago kunde vi kan high five, hälsa, snurra, stå, sitt, ligg, slalom mellan mina ben och gå i en åtta mellan mina ben, vi kan runda träd m.m det gick bra. 
Yago fick prova att hoppa igenom rockringar det gick ganska bra men han sprang utanför några gånger. 
Jag fick lite tips på hur jag kan träna rulla runt och sitta fint.
Yago kan även bära tidning.
 
Station 3 Apportering
Det är kul att prova apport men jag apport är otroligt svårt om man ska apportera med Yago. Första var han inte alls intresserad av mig, han skulle bara gå runt och lukta. Men till sist fick han lite intresse för leksaken och jag kampade lite med yago för att få igång honom och till att vilja jaga det. Sedan kastade jag iväg leksaken och Yago sprang ända fram och förbi och fortsatte att lukta. Tredje gången sprang han fram till leksaken tog den i munnen och jag kallade då släppte han leksaken och kom till mig och då vill jag belöna Yago för att han kom på inkallning vilket han ska göra men han tog inte leksaken med sig. Då kan man undra om jag gjorde rätt eller fel för att jag belönade inkallning men det Yago lär sig är att det är ok att släppa leksaken och komma in på inkallning. 
Vi fortsatte att försöka att få Yago till att apportera men han gör rätt 3 steg och gör helt fel i slutet. Men han ställde ändå upp för mig och gjorde sitt bästa.
 
Yago kan apport egentligen men bara när det passar honom och det finns en vetig anledning till apport. 
 
Station 4 Agility 
Uppgiften var att hunden skulle hoppaöver ett hinder och genom en rak tunnel och hoppa över sista hindret. Det kan Yago jättebra men vi var inte på samma ställe psykiskt. Yago gjorde allt som han inte skulle göra som att lukta, springa iväg, nästan kissa på tunneln men jag hann stoppa honom och han titta på mig med en blick "va får jag inte kissa???" Men jag fick till det någorlundanda bra 2 gånger. Just så här beter sig Yago på tävling vilket är väldigt tråkigt men han blir bättre när han bekantar sig med ett ställe.
 
 Det här är vad vi fick göra på förmiddagen. Till lunch fick vi grillad korv, det var gott.
 
Sedan fick vi träna på inkallning då skulle hunden springa till en kompis och springa tillbaka till sin ägare, först fick vi göra det en och en i raden och sedan med 2 hundar samtidig inom rimligt avstånd.
Vit cirkel=människa. Brun=Hund
Vid denna övning var vi ojämn antal och det innebar att Yago fick vänta lite innan han fick träna, det var inte kul att vänta enligt honom men det var nyttigt för honom att se att matte kan träna själv med okänd hund. När det var Yagos tur så skulle han minsann visa att han var duktigast av alla på inkallning. Det var han, han sprang fram till kompisen utan tvekan fast inte med samma fart som till mig. 
Den här övningen fick vi köra några gånger.
 
Sedan fick vi träna på att skaka hand och ha hund sittandes brevid medans man hälsade. Det gick bra. Yago gjorde allt rätt 
 
Det här är allt roligt vi fick göra igår.
 
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: