2017-05-31
08:19:00

Spår

Hej igår fick Yago följa med till Borås brukshundsklubb. Jag hade ett prov där man skulle para ihop rätt djur med rätt vetenskapligt namn och det gick jättebra för mig. Sedan var det lite teori om vilt och personspår det var intressant såg väldigt enkelt ut. Sedan var det lunch jag åt pannkakor också hann jag lära Yago att hålla i en träbit. 
Efter lunchen gav sig alla ut för att spåra med hundarna vädret var hyfsat det regnade inte men det tog inte lång tid innan det började regna lite. 
Jag fick börja med att visa klöven för Yago den var lite ointressant och äcklig enligt honom sedan fick jag lägga ett spår men bloddroppar och klövaden drog längst med spåret också skulle jag snitsla vid start, vinkel och mål, det gick bra men jag var lite osäker på hur jag skulle gå och hur jag gick. 
Sedan fick de andra snitsla sina spår och det är bra om spåret får ligga i minst 20 min för att går ner i marken. Jag la även ett personspår. 
Viltspåret gick mycket bra han kissade en gång och det gjorde att jag tappade bort sig lite så han fick bakspåra lite innan han kom på rättspår igen. Vi kom till mål och slutsatsen var att jag måste lita mer på Yago. Han blev inte jätteglad för klöven så det var tur att jag hade lagt lite godis i målet. 
Personspåret gick också mycket bra men det är lite svårt att veta om hunden spårar rätt när man själv inte är säker på hur man har gått, men vi kom fram till rätt ställe men Yago missade målet så jag fick hjälpa honom.
Mattes söta detektiv 
 
Hundens nos är iallafall väldigt häftig med att dom kan känna dofter så tydligt särskilt personspår är mest imponerande för att skor luktar inte lika mycket som blod.
Jag så gärna velat filma när Yago spårade men det regnade och jag hade ingen bra kamera med mig, jag tror att det kan bli coolt om man filmar med GoPron. 
Jag ska absolut fortsätta spåra hemma i vår egen skog i sommar. Yagos mormor (Corinnas Opera) blev viltspårschampion 2009.
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: