2017-12-12
17:06:23

Hundfoder

Hej idag lär jag mig om hundfoder i skolan. Väldigt kul och intressant särskilt nu när jag har 3 hundar med olika krav och just nu för tillfället äter alla samma foder fast Lina borde äta sitt gamla foder anpassat för henne med mer fett och protein som hon inte gillar.
Efter att ha kollat på innehållet av Linas gamla mat så förstod jag varför Yago gärna vill äta hennes foder som innehåller Lax, torkad ägg och en massa annat mumsigt. När jag läser innehållet på Yago och Helix foder som även Lina äter nu så är det ganska tråkigt innehåll tycker jag ex majs, torkat fågelprotein, jäst, betmassa, sojaolja, mineraler. 
Just nu äter Lina samma mat som Helix och Yago men med olja då får hon raps eller olivolja, ägg kan också tillägas för att få en fin päls.
 
Lina är 2 år av rasen bichon havanais, Lina är en ganska aktiv tik med mycket spring och race i skogen.            Lina ska väga ca 7 kg, hon har bra päls men behöver mer fett för att hålla värmen bättre. Hon är i lagom hull just nu. Linas viktresa är ganska intressant, första dagen hos mig vägde hon 7.2 kg efter 15 dagar vägde hon 5,5 kg då började man fundera på varför hon hade rasat ner i vikt medans hon själv var lycklig och obekymrad men hemligheten var att Linas aktivitets nivå höjdes och det innebär inte att jag tränade ihjäl henne utan att hon fick gå lös i skogen på längre promenader. Ganska snabbt förstod jag att hon behövde mer mat än innan. Efter 6 dagar hade Lina gått upp 1,3 kg då visste jag att vi var på rätt väg med mer mat. 
 
Yago är 6 år av rasen schipperke, Yago är en ganska aktiv kastrerad hane med många race i trädgården.         Yago ska väga 7-8 kg inte mer eller mindre. Yago har en bra päls med underull som håller honom varm om vintern och han slipper ha vintertäcke. Yago är i helt perfekt hull, det betyder att man kan känna hans revben men de sticker inte ut så att man ser dom eller känner dom för mycket (revben ska synas tydligare på vissa hundar). Det ska vara ett tunt lager fett utanpå revbenen och en ganska tydlig midja. 
 
Helix är 14 år av rasen schipperke, Helix är en mindre aktiv kastrerad hane som kan gå hyfsat långa promenader i sitt egna lugna tempo. Helix är av lite kraftigare modell än Yago och ska väger max 9 kg. Helix har också bra päls med bra underull, han fryser otroligt sällan, jag har aldrig honom eller någon av de andra frysa. 
Helix är i bra hull man kan känna hans revben och han har en ganska tydlig midja som inte ska vara alltför tydlig.
 
 
Vad äter era hundar för mat?
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: