2017-08-20
12:08:00

Bäst när det gäller

Hej gårdagens distansritt på 18 km gick super bra resultatmässigt. När vi kom frm till tävlingen så gick jag till sekretariatet och visade lite papper på hästarna och lämnade in infon om oss ryttare. Jag och mamma fick varsinn höpåse, hovtillskott och produktblad av KRAFFT som sponsrade tävlingen och vi fick en jättefin grön ryttarpåse med viktigt info för tävlingen. 
Hästarna gick igenom vetcheck innan bangenomgången, Coyt hade 44 i puls och var godkänd och Marwin hade 36 i puls och var också godkänd. 
Sedan var det bangenomgång och det var inget speciellt som nämndes förrutom skjutbanan där de kunde smälla lite och de garanterade att vi inte skulle lyckas rida fel in på skjutbanan. Sedan gick vi och sadlade hästarna och det var då jag upptäckte att sadeln hade ingen sadelgjord och det betydde att jag hade glömt sadelgjorden och det är ingen vanligt distanssadel så jag kunde inte låna någon sadelgjord men tävlingsledaren kom på att hon kännde någon i närheten som hade en sadelgjord till min westernsadel som jag fick låna, denväntan innebar att vi blev endast några minuter sena till start.
Från att starten är påbörjad så har man 20 minuter på sig att komma iväg. Vi skulle starta 11:45 och skulle senast komma iväg 12:00.
Men vi kom till start väldigt tidigt och ryttarna före oss tog det ungt eftersom att en av hästarna var ganska ny för ryttaren, men de hade lite svårt vid ett ställe där jag och mamma lyckades att rida om dom och samtidigt ge dom lite draghjälp sedan drog jag och mammma iväg ifrån dom i full trav. 
På första sligan red vi ganska fort i jättefort eftersom att hästarna var lite omotiverade till att springa. Vi fick också passera en skjutbana där det smällde en hel del och jag kände att Coyt ville fly men han valde ändå att lita på mig och jag pratade mycket med Coyt då och det gick bra att passera förbi. 
Vi hade fikastopp vid 10 km skylten och det första Coyt gjorde var att välta vattenhinken och hälla ut sitt vatten. Han ville inte äta men jag åt några goda twix och drack lite vatten innan jag hoppade upp och kunde fortsätta ritten på 8 km då red vi mycket lugnare för att ryttarna som vipasserade låg väldigt långt bakom oss så vi hade inget att stressa för. Målet var att få ner Coyts puls så att han kunde bli godkänd och att han skulle ha kraft till att springa frivilligt för veterinären. 
De sista 8 km kändes längre än första 10 km men det var nog för att vi hade lägre fart i slutet av banan. Jag och Coyt galopperade först i mål med mamma och Marwin 1 sek efter oss. 
Sedan så sadlade jag av Coyt och gav honom krafft:s hästgodis som innehåller elektrolyter så är bra för återhämtning av extremt svettiga hästarna och jag hällde iskallt vatten över Coyt fast jag vart också lite blöt och jag gjorde en grej som jag inte brukar göra det var att inte skrapa av honom för att det var någon som skrev att värmekänsliga hästar mår bra av att inte torkas av när de kylls av. 
I veterinärgrinden så hade Coyt en puls på 48 slag per minut. Han sprang med mycket glädje och kraft. Vi blev godkända och fick de allra första jubileumsrosetterna.
 
Jag är jättenöjd över våra insatser på tävlingen även om vi hade ett ganska lungt tempo.
Kommentarer:
2017-08-21 @ 07:21:43
#1: Jennifer

Så härligt att du är nöjd :D

Svar: Tack.
Gintare Mullback

2017-08-21 @ 07:21:53
#2: Anonym

Vad roligt för dig att det gick bra! Låter som en riktigt härlig dag dessutom!

Svar: Tack så mycket ❤️. Det var en jättehärlig dag
Gintare Mullback

2017-08-21 @ 07:32:45

Grattis! Vad roligt :)

Svar: Tack ❤️
Gintare Mullback

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: