2018-05-24
11:04:13

Foderföreläsning och arenakamp

Hej igår hade vi Mia Umaerus Kempe på besök i skolan. Hon jobbar för Royal Canin som eventansvarig, foderrådgivare, föreläsare m.m. Mia har tävlat och tränar mycket med sina hundar i skydd, agility, jakt, spår, sök och bruks med SM och NM medaljer.  
 
Foderföreläsningen var väldigt intressant och bra det var riktigt spännande att höra hur Royal Canin producerar och tar fram sitt foder och vad de har för syfte med sina olika foder. 
Royal Canin säljer mest foder till arbetande huskieanläggningar i norra Sverige. De har 250 olika torrfoder anpassade för olika hundar och 100 olika våtfoder. 12 miljoner hundar och katter utfodras med Royal Canins foder. 350 veterinärkliniker och djursjukhus säljer Royal Canins foder.
(null)
1968 skapades Royal Canins första produkt av veterinären Jean Cathary som hade många sjuka hundar främst schäfrar. Jean tog hem olika råvaror som han kokade och torkade. Han såg snabb förändrig på pälsen och hundens allmäna hälsa som blev mycket bättre.  
 
Royal Canin´s mål är att tillverka sitt foder med kunskap och respekt, hunden och kattens hälsa sätts i första hand, deras fokus ligger på att fodret ska innehålla bra näringsämne innan val av ingredienser. 
Royal Canin skräddarsyr fodret så att det passar den hund som ska äta fodret ex Boxer som är en trubbnosig hundras har vågformade foderkulor för att få upp maten lättare.  (null)

Rasfodret för Schäfer är risbaserad för att de flesta schäfrar har känslig mage. 
Det är ett kort exempel kring hur de tänker när de tillverkar foder. Vi fick lära oss mer men det är lite mer komlicerat att skriva om. 
 
(null)
På eftermiddagen spelade jag och några från skolan fotboll, det var arenakampen på ryavallen. Tufft motstånd men ändå häftigt att vara inne på en sådan stor arena. Laget kämpade på bra och vi blev bättre och bättre spelare dock gjorde vi inga mål men vi hade bra sportmanship iallafall vilket inte alla hade tyvärr. Helt ärligt så passar jag bättre på friidrottsbanan där jag känner mig hemma och vet vad jag ska göra men ute på en fotbollsplan är jag som en yr och förvirrad höna tyvärr och det blir inte mycket bättre när man försöker låtsas som att man vet vad man håller på med. 
 

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: