2018-02-28
20:42:52

Agilityträning

Hej igår var Yago med mig i skolan och vi gjorde inget speciellt i skolan mer än att jag provade lite enkel rallylydnad med Yago innan läraren kom men Yago hade otroligt mycket energi. Yago och en annan hund fick vara lösa i klassrummet och det gick bra förrutom att Yago vandrade runt och pepp emellanåt för att det hände ingenting. Yago var väldigt duktig på att gå runt och kela, även vakta klassrummet. Läraren fick lov att visa hur man kan träna på att klippa klor på hunden och Yago var ett exemplar. Fina öron hade han och inget tredje ögonlock. 
På kvällen blev det mer action för att vi var på agilitykurs och Yago var ganska duktig dock så blev jag förvånad över att han inte ville gå igenom säcken men å andra sidan så var det 4 år sedan han gick igenom säcken, det ska tränas mer på och jag fick lära mig att bli tydligare med kroppsspråket och Yago fick då vara mer självständig. 
 
 
Slalom gick väldigt bra även om han hade hjälp av bågar och kompostgaller. 
 
 
Kolla in vilken fart Yago har fått upp på grund av att han är säker på vad han ska göra.  
 
Gungan ska vi inte ens prata om. Kärleken till gungan är stark men sedan så är han en båthund som gillar känslan när det gungar precis som på havet, gungan kan dock förbättras med att lära Yago att gå hela vägen upp på gungan för att då tjänar vi 1 hel sekund och det låter inte mycket men inte slutändan är det väldigt mycket, den sekunden kan man använda tex i slalom eller på säcken. 
Mitt i allt kom mamma till hundspektra och snäll som hon var ställde hon upp på att filma lite. 
Yago var en riktig pajas i lydnadshallen när vi tränande på hinder och han fick beröm för hans glädje. 
 
 
 
Banans svårigheter var att vara tydlig i kroppsspråken när hunden skulle runda hinder 3 och hoppa mot mig. Mellan tunnel 4 och 5 vill man ha en tajt sväng som man måste ropa på hunden i tid och jag ska stå på samma ställe för att om jag springer och möter upp Yago när han kommer ut ur tunnel 4 då krockar vi eller så blir vägen längre. det är viktigt att jag är före Yago när han ska hoppa hinder 6 som att jag hinner visa vägen tydligt samtidigt som jag gör ett framförbyte för att skicka in Yago i tunnel 7. Jag provade mitt "fram" kommando på tunnel 7 och hinder 8 och det funkade super. Vid hinder 9 måste jag bromsa Yago lite så att vi kan ta snabbaste vägen till slalom och bli lugna så att vi bara kan fokusera på att genomföra slalom korrekt i lugn och ro. Medans Yago är i tunnel 11 gör jag ett blindbyte innan han kommer ut samtidigt som jag ropar hans namn. När Yago är ute ur tunneln får jag bromsa honom lite och få fokuset på slalom. Slalom ska gå fort egentligen men när hunden har lärt sig och vet exakt vad slalom är då kommer farten automatiskt. När det är teknik då måste man göra långsamt så att huvudet hinner med. Efter slalom så skickar jag iväg Yago på hinder 13. 
 
Imorgon har jag förhoppningsviss mer tid för att klippa ihop Fails från agilityträningen, fast det är inte riktigt fail filmer utan mer humor, ni ska få se. 
 
 
Kommentarer:
2018-02-28 @ 20:53:07
#1: Pappa

Så duktiga ni är, ett riktigt team. Yago gillar gungan mest

2018-03-01 @ 09:26:10
#2: Evelina

Vad spännande! :)

2018-03-01 @ 14:30:56
#3: Emelie

Åh så kul! 😀

Svar: Ja det är det
Gintare Mullback

2018-03-01 @ 23:04:33
#4: Nouw.com/zahraajami

Spännande :) duktig du är@

Svar: Tack
Gintare Mullback

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: