2018-08-03
16:18:34

Pulsmätare

Hej jag har äntligen införskaffat mig en pulsmätare som jag kan mäta Coyts puls med.
Min pulsmätare är som ett handtag som man placerar vid sadelgjordsläget på vänster sida där hjärtat sitter, viktigt är att använda vatten på mätaren och hästen så att det blir bra kontakt med hjärtat och så sätter man på pulsklockan och väntar på pulsen. Ibland kan man se att hjärtsymbolen gör dubbla slag det är ett tecken på att kontakten är dålig pga för lite vatten eller för tjock päls.
Min pulsmätare fungerar riktigt bra nu när jag har listat ut hur den används.
Jag antecknar Coyts vilopuls innan sadling, puls efter ritten och slut puls efter ca 20 min och jag skriver också ner grader och väder för att se under vilka omständigheter Coyt inte kommer kunna tävlas. 
Coyts vilopuls kan vara lite hög ibland har jag märkt men det är inget fel på honom, han har bara hög vilopuls ibland och blir jag fundersam så tar jag temperaturen på honom för att se om han är påväg att bli sjuk och jag kan se på hans beteende om det är normalt eller onormalt. Skulle Coyt ha hög puls men onormalt beteende då hoppar jag över träningen. Igår märkte jag att pulsen höjdes när han åt, det gjorde mig lite förvånad. 
Med pulsmätare kan man lära sig mer exakt hur långt tid det tar för hästen att komma ner i puls och hur hög hästens maxpuls är. Maxpulsen ska vara ca 180-240 slag per minut. Vilopulsen ska vara ca 28-40 slag per minut. Ett litet hjärta slår snabbare än ett stort hjärta. Man kan räkna ut medelvärdet av hästens vilopuls genom att mäta pulsen 5 dagar i veckan, dividera med 5 och vips så har man medelvärdet. 
Ex 41+44+36+38+36=195 -----> 195/5=39 medelvärdet av vilopulsen 39. 
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: