2017-12-21
21:46:00

Agility bana

   
Första bilden är banskissen.                                               Här är skissen på hur Yago och jag ska springa.
                                                                                            Turkos är min väg, Svart är Yagos väg.
 
Här är första banan. Först ska hunden hoppa hinder 1, genom tunneln och över hinder 3 och hunden ska skickas över hinder 4 medans hunden hoppar hinder 4 ska man göra ett framförbyte d.v.s. hunden är på min högra sida när den hoppar hinder 3 och 4. Efter hinder fyra ska jag gena mot slalomet så att jag tydligt kan visa hunden vilken sida den ska vara på när den har hoppat klart d.v.s. vid min vänstra sida och jag ska bromsa ner farten lite och tydligt visa rätt ingång till slalom.
Slalom ska börjas från höger sida om första pinnen, sedan får man ge hunden så mycket hjälp som den behöver tex med Yago måste jag vara väldigt tydlig med långsamt tempo och att rätt portar passeras medans med en mer rutinerad hund kan genomföra slalom själv. Vid sista pinnen måste man göra ett blindbyte det innebär att man byter sida utan att titta på hunden tex när Yago är vid sista pinnen då ska jag redan bytt sida och visa tydligt att han ska genom tunneln, eller så kan man göra ett bakombyte genom att skicka in hunden i tunneln och när hunden är ute så har man hunden på sin högra sida.
Dessto närmare nästa hinder föraren är dessto tydligare blir det för hunden. 
Efter tunneln ska hunden hoppa hinder 7 och 8 sedan ska jag skicka fram hunden över hinder 9 och 10 och över mållinjen.
 
Agility känns väldigt komplicerat och det är väldigt komplicerat i början med olika byten även för hunden men sedan efter ett tag så lossnar det och man börjar få till gyten och får ett bättre kroppsspråk och sedan flyter det på utan att man behöver tänka. Både Yago och jag var superdåliga på byterna och vi förstod ingeting på agilitykurs 3 och jag tänkte herregud hur ska jag träna på något jag inte kan. Jag gick om agilitykurs 3 fast på ett annat ställe och där fick jag träna med samma tränare som agilitykurs 1 och 2 så hon visste mina och Yagos kunskaper och kunde hjälpa oss på rätt sätt och även förklara. 
 
Agilitytermer
Handlar: Visar vägen för hunden med kroppsspråk och kommandon.
Framförbyte: Byter sida framför hunden ex du springer före hunden och innan hunden hinner ikapp dig byter du sida.
 
 
Bakombyte: Byter sida bakom hunden.   
 
Blindbyte: Byter sida framför hunden utan att titta på hunden.
Blindbytet sker mellan hinder 2 och 3. 

 

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: