2017-04-26
12:00:00

hundavel

Hej igår pratade vi om hundavel i skolan och om utvecklingen av olika hundraser. Jag tycker att man ska satsa på en sund och frisk avel och till min förvåning så hade visa raser mer problem än vad jag trodde. Jag tycker om alla hundar som är snälla men det känns taskigt mot hunden att avla så att det har svårt att andas eller har hjärtsjukdomar, om hunden har problem varför avla vidare, man måste inte ställa ut och avla vidare utan man kan göra så mycket annat än att förstöra hunden. 
Visste ni att bullterriern är egentligen en blandras trots att den är reggad som renrasig. 
 
Nu visar jag bild på schipperkeutveckling. 
 
 
1976 Schipperke                                               2016 Schipperke
 
Ni ser kanske på bilderna att schipperke har utvecklats lite gran, ur min synpunkt så har schipperken blivit smäckrare och år 1989 1 januari förbjöds svanskupering på alla hundar i Sverige tyvärr är det fortfarande tillåtet i andra länder. Det är också en skillnad att fler och fler schipperkehundar har svans dock så kan det hända att schipperken föds utan svans enligt yago och helix uppfödare Agneta. I sverige är endast färgen svart tillåten på schipperkehundar som ska ställas ut, färger som förekommer är gul och brun men de får inte ställas ut i Sverige däremot är färgerna tillåtna i vissa andra länder. Jag vet inte varför gul och brun färg inte är godkänd i Sverige.
 
Det är vanligt med tandproblem hos schipperke och andra småhundar så det gäller att borsta tänderna ofta och noga. Helix har tyvärr inte många tänder kvar och det är på grund av tänderna har inte blivit borstade men Yago har kvar alla sina tänder och jag kämpar emot tandstenen som jag inte vill ha på hans tänder.  
 
Det här är de jag vet om utvecklingen av schipperken och det finns människor som ka mycket mer. 
Avel kan man prata om hela tiden för att det är väldigt intressant även för dom som inte avlar. 
 
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: