2016-08-31
22:16:03

Dagens brandövningar

Hej. Idag fick jag genomföra några beandövningar. Jag fick börja med att lära mig hur man kväver elden på en person. Det viktigaste är att börja lägga filten från huvudet och ner mot fötterna eftersom att om man börja från fötterna då pressar man upp elden upp i ansiktet och ansiktet är den känsligaste delen.
Sedan fick jag prova att släcka eld med pulver och koldioxid-släckare. Det var bara en person som fick prova med skumsläckare och det är därför att när man har använt skum släckare så kan man inte tända på igen eftersom att skumet lägger sig som ett lager och kväver elden.
Sedan fick man en samarbets uppgift där man var tre stycken och man skulle ta sig in i en container hitta elden. En skulle släcka elden och de andra två skulle dra ut dockan som var väldigt tung ca 50-60 kg.
Sedan var det dags för tipspromenad med rökdykarmasken på. Jag hjälpte till bara på två frågor men det var för att jag kunde inte ha glasögon i rökdykarmasken och därmed såg jag extremt dåligt. (Jag följde fotspåren framför mig). Jag kunde säkert frågorna om jag hade fått tid till att läsa.
När tipspromenaden var klar så skulle man gå in i en mörk container där man inte säg någonting. Man fick hålla i ett snöre och man kunde se hjälmen på sin kompis. Det var jätteovehagligt för att man för upp en massa påhittade bilder i huvudet om hur det ser ut. Tex en kompis trodde att det var en trappa som man skulle kana ner för på mage. Mina kompisar var för snabba och i mitten av trappan fick jag för mig att min kompis hade gått mellan trappräcket. Det tog lite tid innan jag förstod att jag skulle gå upp för hela trappan. Annars gick det bra och det var ganska spännande. Jag brukar inte bli rädd i sådana situationer men jag blev lite rädd när jag i te kunde se mina kompisar då blev jag lite orolig och funderade på att gå tillbaka och säga mina kompisar försvann.
Det svåraste momentet var nog kommunikation. Vi var två grupper. En grupp var på insidan och skulle berätta för gruppen som var utanför hur de skulle bygga för att höra ett likadant motiv som dom hade på insidan. Min grupp var inte så dålig.
Sedan var det lunch jag köpte en ost,skink fralla på henrys kiosk. Jättegod var den.
Efter lunch fick man köra mer sökning efter personer.
På första uppfiten satte dom på blå skoskydd för visiren så att man inte skulle kunna se någonting. Den sökningen gick bra. Jag hittade en vuxen och ett barn. Min kompis hittade en vuxen. Vi hittade alla dockor men jag fick jättedåligt samvete när jag trodde att jag skulle upp för en trappa och jag trampade på dockan som låg i sängen. Tänk om det hade varit en riktig person.
På andra sökuppgiften skulle man hitta två dockor som man skulle släppa bort. Det gick också bra.
Det var jättekul och ledarna är skitduktiga. Dom kan sin sak och lär ut väldigt bra. Jag känner mig väldigt trygg. Jag hade nog i te ställt upp på momenten om jag var osäker och inte hade kontroll på läget.
Imorgon är det fortsättning på brandövningarna. Jag kommer få rökdyka med mina kompisar i riktig gasolrök och vi kommer släcka lite bränder med en stor vattenslang. Jag berättar mer imorgon.

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: