2018-01-05
19:54:23

Yago byter ras 😉

Hej idag Ă„kte jag till mydog pĂ„ morgonen sĂ„ att jag skulle vara framme pĂ„ förmiddag. Stressa gör jag helst utan hund. Jag gick runt och kollade i montrarna, jag köpte boken "hundkul" i hundakademins monter den kikade jag pĂ„ igĂ„r och idag slog jag till. Yago fick göra en gratis hĂ€lsokoll i blĂ„ stjĂ€rnans monter och han var fullt frisk förrutom att tĂ€nderna ska borstar lite mera och han ska gĂ„ ner nĂ„gra hekto. I Royal Canins monter fick en kille chock över Yagos pĂ€ls för att de flesta hundar som Ă€ter royal canin fĂ„r ganska dĂ„lig pĂ€ls, men och andra sidan sĂ„ Ă€r det inte bara fodret som pĂ„verkar pĂ€lsen det Ă€r bla gener, skötsel, hur hunden mĂ„r i sin vardag om hunden Ă€r stressad och har mjĂ€ll dĂ„ kvittar det vilket foder hunden fĂ„r för att pĂ€lsen ska förbĂ€ttras hos en ex stressad hund dĂ„ kanske man ska kolla över rutinerna och Ă€ndra nĂ„got. Schipperkens pĂ€ls Ă€r otroligt lĂ€ttskött men behöver Ă€ndĂ„ borstas vid varje fĂ€llningsperiod. Jag badar Yago nĂ€r han ska vara extra extra fin som nu pĂ„ Mydog men annars badas han nĂ€r han har rullat sig i skit och förvandlats till en stinkbomb. 
Jag gick till K9ÂŽs monter för att fĂ„ lite grooming tips till Yago, jag lĂ€rde mig massor och de var sĂ„ duktiga sĂ„ jag har planer pĂ„ att ta mig dit pĂ„ söndag med Lina. Yago var super duktig med bad och fön. 
(null)

NĂ€sta vandring ledde till rasmontern för schipperke och jag trĂ€ffade en annan ung trevlig schipperke Ă€gare. 
I rasmontern fick alla schipperkerna beröm för sin fina pĂ€ls "Ă„h titta hĂ€r vilken fin pĂ€ls" nĂ„gra stĂ€llde frĂ„gan om de Ă€r vaktiga och jag som bara har haft 2 schipperke i mitt liv svarade "vĂ€ldigt olika, Yago skĂ€ller nĂ€r nĂ„got har hĂ€nt tex nĂ€r en fĂ„gel flög in i rutan om mamma och pappa tyckte att jag skulle strunta i att kolla vad det var, men det var fĂ„geln Yago skĂ€llde pĂ„. Helix skĂ€ller lite mer i tid och otid oavsett vart han Ă€r. 
Mitt i allt höll Yago pÄ att vandra vidare till Schapendoes fina monter. DÀr fick jag ta ett snack med Yago och förklara att han bara Àr schipperke och ingen Schapendoes det enda som var rÀtt var fÀrgen. Deras monterhund som kom senare var vÀldigt fin och trevlig.
 
Rasparaden i finalringen gick jÀttebra förrutom att Yago var lite nosig men nÀr vi stÀllde upp sÄ stod Yago jÀttefint.
Sedan var det dags att göra behov för Yago och bĂ„de jag och Yago blev förvĂ„nade nĂ€r vi kom ut i hallen och det var spĂ€n och grus med nĂ„gra lĂ„tsas trĂ€d och smĂ„ stockar. Jag trodde att det skulle vara en liten grĂ€splĂ€tt. 
 
FortsĂ€ttningen i rasmontern gick jĂ€ttebra. Och jag Ă€r glad över att det funkar sĂ„ bra med hundarna som inte kĂ€nner varandra sedan innan. Det var mĂ„nga nyfikna besökare vid rasmontern.  (null)

Enligt facebook sÄ lÀser jag om ganska mÄnga som ska till mydog imorgon sÄ det ska bli spÀnnande att se hur mycket folk som kommer till montern och pÄ rasparaden.

Kommentarer:
2018-01-06 @ 01:03:14
#1: Charlotte

Åh, sĂ„ fin!

Svar: Tack
Gintare Mullback

2018-01-06 @ 10:32:37
#2: Emelie

Kul att allt gick bra! 😊

2018-01-06 @ 18:53:18
#3: Evelina

Men vilken sötnos! :)

Svar: Tack <3
Gintare Mullback

Kommentera inlÀgget hÀr:
Namn: Kom ihÄg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: