2018-02-06
09:00:00

Lång ridtur

Hej igår var jag på praktik som gick jättebra. Jag hann och rida Coyt det blev en 8 kilometers runda i skritt. Coyt var väldigt duktig men det var tufft för oss att få ihop 8 kilometer på en 3 kilometersrunda. Jag har några fina 8 kilometers rundor men dom är inte så bra när Coyts broddar är hyfsat nedslitna då får man hålla sig hemma i skogen och pulsa i snön. Har man viljan så kan man lyckas med det mesta och tro det eller ej men vi lyckades komme hem innan mörkret och få ihop 8 kilometers skritt.
Ridturen var väldigt mysig och härlig men lite jobbigt för huvudet då det ibland kändes som att man skrittade i evighet utan att komma fram, det beror på att jag är van vid att hålla ett mycket högre tempo på sådana sträckor. Att rida långsamt och länge är bättre om hästen ska vänja sig vid att gå tex 4 mil. På lördag och söndag vill jag försöka få ihop galopp pass som är 1 minut x 2, det innebär att jag rider tex 12-15 km under den rundan ska jag någonstans på rundan galoppera 1 min 1 gång sedan trava eller skritta och efter skritt/trav sträckan ska jag galoppera 1 minut igen och galoppen får inte avbrytas.
Om det blir av får väder och underlag avgöra. 
Idag blir det vila för Coyt medans jag är i Göteborg med Felicia. Coyt förtjänar vila efter gårdagens pass som kanske inte var så tuff kroppsligt men det var tufft psykiskt. På onsdag och torsdag gör jag samma sak skritt 8 km.  (null)

På fredag blir det slalomträning för mig och vila för Coyt. 
Coyt ska gå 2 mil på sämsholmritten och det är bestämt utan ändringar. Billingeritten vet jag inte vilken distans det blir på men vi ska iallafall satsa på att vara med. 
Det speciella med distans är att man kan inte ligga på latsidan och hoppas på det bästa, man måste träna och man kommer inte undan. 
Nästa vecka startar Yago och jag på agilitykurs, äntligen efter 4 års uppehåll så tar vi upp agility igen så roligt. 

Kommentarer:
2018-02-06 @ 09:19:22

Måste vara härligt att rida i snön :)

Svar: Ja det är superhärligt, särskilt med snögalopp
Gintare Mullback

2018-02-06 @ 09:24:55
#2: Vicktoria

Mysigt med en lång ridtur!

Svar: Ja det var det
Gintare Mullback

2018-02-06 @ 09:59:08
#3: Sofie

Vad härligt. Var de kallt? 😉

Svar: Det var härligt, inte så kallt jag frös bara de sista kilometerna när jag red hem. Med rätt kläder så fryser man inte.
Gintare Mullback

2018-02-06 @ 10:54:28
#4: Kamilla

Så mysigt att rida ute i vinterlandskapen.

Svar: Ja det är mysigt men det gäller att klä sig ordentligt så att man inte fryser
Gintare Mullback

2018-02-06 @ 13:50:19

Finns det någon anledning till att ni måste komma upp i 8 km?

Svar: Ja det är för att vänja sig vid att vara ute längre tid som man är på tävling. Tex 4 mil på tävling rids på 4-5 timmar och då måste hästen vara van vid att gå så långt. Konditionen tränas på helgen. Det är en viss gräns som man kommer över när man rider 90 min och det är den gränsen jag vill komma över och det gjorde jag då när jag red 111 minuter
Gintare Mullback

2018-02-06 @ 16:41:30
#6: blondina

Do it, livet är för kort 😊 lycka till sötis

Svar: Tack, håller med livet är för kort
Gintare Mullback

2018-02-06 @ 17:13:28

SKönt :D

Svar: ja det var det
Gintare Mullback

2018-02-06 @ 19:26:30
#8: Emma

Fin blogg

Svar: Tack
Gintare Mullback

2018-02-06 @ 19:43:17
#9: Jennie

Men åh va mysigt! Jag saknar verkligen att rida det är verkligen så underbart :)

Svar: Det var riktigt mysigt. Förstår att du saknar ridningen
Gintare Mullback

2018-02-06 @ 23:04:01

så mysigt det ser ut :D

Svar: Ja det ser mysigare ut på bild utan kylan
Gintare Mullback

2018-02-07 @ 06:33:03

Låter såå skönt med en lång ridtur!

Svar: Det behövs verkligen riktigt skönt att rensa huvudet.
Gintare Mullback

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: