2018-01-27
20:44:47

Full rulle idag

Hej dagen började med att ca kl 03:00 kommer mamma in i mitt rum och väcker mig med info om att Marwin har fastnat i boxen enligt pappa. Jag följer med mamma ut i stallet och vad får jag syn på då, jo två hästar som står upp precis som vanligt. Just då ville jag bara vända och gå lega mig igen men iallafall så pratade vi lite om vad som hade hänt och Marwin stod upp och mådde toppen och Coyt buffa på mig för att få godis. 
Efter lite snack fick jag gå och lägga mig igen, konstigt nog så somnade jag om ganska snabbt och vaknade ca 07:30 imorse för att ta ut hästarna. Det gick bra och jag kände igenom hela Marwin och han verkade må bra i både knopp och kropp. Coyt var på sitt vanliga humör, väldigt duktig och glad och skrytsam. 
Jag gick en kort sväng med Lina och Yago efter att hästarna hade kommit ut i hagen.
Sedan fick jag äntligen äta min goda frukost. Jag, mamma och pappa pratade lite om dagens planer, min plan var att jag ville hinna med att rida en lång runda. Mamma nappade på direkt och ville följa med men först skulle hon gå ut med hundarna och jag passade på att göra melodikrysset med pappa och klä på mig och fixa ioordning hästarna. Jag skulle precis sadla Marwin när mamma kom hem, bytte om och tog över Marwin.
Jag fick fortsätta på Coyt som var äckligt nära på att trampa på min fot och sparka ner pallen som jag stod på. 
Vi red vaselidrundan och vi såg en fin mjuk skogväg som vi provade och vi kom tvärs över till andra sidan så det blev en genväg av vaselidrundan, otroligt härlig mjuk skogsväg som vi verkligen inte ska förstöra och vara rädd om. Rundan gick välidgt snabbt och vi gissade om att vi hade ridigt 5 km men vi red 7,14 km så jag är väldigt nöjd över resultatet på rundan. Vanliga vaselig är ca 8+km. Coyt kändes ganska bra han var framåt och på hugget men det är något som gör att när jag tar i höger tygel så spänner han emot på något sätt och jag försöker göra volter för att släppa på spänningen i muskeln men det gick ändå bra. Jag får strecha Coyt ännu mer. För er som inte vet hur det känns när hästen spänner emot på ena sidan, det är som att köra bil väldigt snabbt och hur mycket du än rattar åt tex höger så svänger inte bilen utan den fortsätter åka rakt fram. Ni kan ju förstå att det är lite otäckt även med en häst på 500 kg och det är ingen idé att ha dragkamp för att jag är inte och kommer aldrig bli starkare än en häst däremot kan jag vara smartare än en häst och "lura den till att den gör som den själv vill fast egentligen så gör den som jag vill. 
Efter ridturen fick hästarna gå i grannens sommarhage och mamma hade lagt ut hö, båda hästarna var snabbt nere med mulen i gräset och Coyt trampade ordentligt på höet precis som att det hade inget värde jämfört med gräset. 
Efter en lång tur är det perfekt med en god lunch i magen, idag var det lunch från feskekörka i Göteborg som pappa hade köpt med sig hem. Jättegott. 
 
Jag och pappa åkte till mormor för att hälsa på och självklart fick Lina och Yago följa med. Att hälsa på mormor är lite som jobb för dom, på vägen till mormors rum kan man möta några gulliga gamlingar. Linas fart mot kullinghemmet är helt underbar. Jag vill gärna få Lina som certifierad besökshund och framtiden ser väldigt ljus ut för Lina. Den blev lite ljusare när Lina hoppade upp i mormors säng utan kommando. 
(null)
 
Här hemma har jag och mamma tagit in hästarna och hämtat ägg från hönsen och nu är vi precis klara med rensning av sadelkammare.
 
Kommentar:
2018-01-28 @ 08:33:22
#1: Pappa

fint dag. kul att läsa

Svar: Tack
Gintare Mullback

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: