2018-04-04
12:59:08

Motivation

 
Hur motiverar jag mig själv för att gå ut och rida en dimmig grå blåsig dag i -10 grader?
 
Distansritt är en underbar sport men som alla andra sporter så har den sina nackdelar som att hästen måste tränas även när det är tråkigt väder och man kanske hellre vill stanna inne och mysa men då kommer man ingenstans. Jag blir motiverad av att anmäla mig till tävlingar som jag gärna vill bli godkänd på och då måste jag oavsett väder träna upp hästen för att klara tävlingen. Vet jag att hästen inte är redo för en tävling då anmäler jag mig inte.
Mitt bästa sätt för att bli motiverad till att ge mig ut och rida min häst är att lyssna på olika idrottare som har fantastisk karriär och som berättar hur dom har kämpat sig igenom för att nå ditt där dom är idag eller då dom var som bäst. Jag lyssnar inte bara på ryttare utan även på friidrottare, boxare m.m.
"För att lysa måste man brinna också" citat som Stefan Holm sa i någon podd, det betyder att för att lysa inne på banan/arenan som måste man genomföra den jobbiga träningen också.
"Det hästen inte kan på träning, kan den inte lära sig på tävling" citat från en dressyrryttare som jag inte minns men ett klockrent citat.
Alla idrottare som tävlar på elitnivå har varit tvungna att träna oavsett väderlek, vissa har bättre förutsättningar än andra tex inomhushall medans vissa får kämpa på i regn. 
Ryttarinspiration har väldigt bra citat som man kan läsa när man behöver lite pepp. Att titta på videos är också roligt med olika tävlingar. TV program som jag rekomenderar är I huvudet på Gunde Svan tv4, Mästarnas mästare, Sanna Kallur från start till mål på svtplay, All in den bevingade hästen svt, 
Varje gång jag har frusit under ett ridpass så har jag alltid tänkt "jag ska aldrig gå ut i det här vädret mer". Nästa dag ta jag på mig ännu mer kläder och ger mig ut ändå, när jag inte fryser då är det ganska mysigt tycker jag. 
 
 
              
Det är svåra djur idag
 
Hur motiverar jag Coyt?
 
Coyt är en häst som kräver motivation, jag kan inte tvinga honom till någonting så jag måste få honom att vilja göra det jag vill. Egentligen kan man tvinga honom men man kommer inte långt då. Coyt tycker inte om att göra samma sak hela tiden det blir tråkigt till slut. Tex han tycker inte om att bli rider 7 dagar i sträck utan han kräver några dagars vila ibland som är ca 2-3 dagar.
Ett annat knep som funkar är att göra olika saker som tex ena dagen rids han, andra dagen tömkörning, miljöträning i paddocken, kofösning höll vi på med ett tag det hade varit kul att köra igen eller det bästa av allt är klickerträning. Jag försöker också fokusera på att rida olika rundor och även i olika tempo ibland är det tävlingstempo och kondition tränas men det är lika viktigt att låta honom få lunka på lite i sin egna takt ibland.
Ridningen ska vara rolig för både mig och Coyt.
En vecka innan tävling promenerar jag med Coyt och även lastträning får han vara med på för att Marwin behöver lasttränas ibland. Något som är väldigt roligt nu är att Coyt har blivit mer tävlingsaktig med att han låter inte Marwin springa förbi eller skritta förbi, det tycker jag är väldigt roligt. 
 
Vad motiverar er?
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: