2017-09-27
07:27:29

Underbar vecka

Hej i Söndags var jag nere i Göteborg för att träffa Felicia och vi kollade upp våra praoplatser.
I måndags fick vi göra ett studiebesök på hunddagiset hundens hälsa och jag hade en buss att passa så jag hängde inte med de andra när de skulle till hundspektra eftersom att jag redan har varit där och vet hur jag tar mig ditt och allt, då fick jag åka hem med den tidiga bussen.
 
Igår var Yago med till skolan och han var ivrig med att komma iväg och gnällde vid busshållplatsen när vi väntade på bussen. Sedan var det full fart mot skolan med en stor portion glädje. Från skolan till hög platån gick vi en aktiveringspromenad där hundarna fick gå balansgång, stå på däck med framtassarna och sedan med baktassarna och sedan med alla fyra. Det gick jättebra för Yago förutom att stå på däck med baktassar så det ska vi träna mer på.  (null)
(null)

Sedan fick hundarna öva på enkel dog parkour som att ställa sig på en vägg med framtassarna och om man ville ha en utmaning som kunde man prova att backa hunden så att den lyfter bakdelen så att baktassarna hamnar på väggen och med mer fart blir det ännu häftigare.
Hundarna fick också prova en skramligt och något obehaligt underlag för vissa hundar. Underlaget var inga problemen för Yago som är trygg med mig och jag provade att röra på mig så att det skulle låta mer men det var inga problem. Hundläraren hade en teori om att eftersom att Yago är avlad för att vara på båt så har han inga problem med promliknande underlag medans en annan hund som är van vid annat underlag kanske hade blivit mer rädd. 

Hundarna fick även träna lite på problemlösning med att man går på var sin sida om en stolpe så ska hunden lista ut hur man tar sig runt.
Yago fick också träna på att gå bakom mig det gick ganska bra, Yago var tydlig med att han ville ha belöning framme vid mig istället för i rätt position.
 
Framme vid hög platån åt vi lunch och pratade lite ällmänt om hund och om hundens kroppsspråk.
Efter den goda lunchen fortsatte vi med lite mer hundträning. Yago skulle sitta fint vid sidan om mig. 
Vi fick också träna på att gå fint i koppel slalom, det gick bra förrutom när Yago tappade fokus från mig.
 
Sedan var det dags för en svårare utmaning som gick ut på att man gick mot en burk med godis och hunden fick inte dra iväg till den, hunden skulle gå fint och när man fick ögonkontakt så ger man frikommando att det är ok att ta godiset. Det var lite svårt för Yago.
Sedan fick vi svårare utmaningar det var att Yago går närmast godiset och vi skulle gå runt utan att Yago tog godiset. Det gick bra.
Yago blev utsatt för en stor utmaning trodde jag som han klarade galant till min stora förvåning.
Jag satte Yago en bit ifrån godisburken och jag gick förbi godisburken och och en liten bit från från godisburken. Jag skulle göra en inkallning och Yago skulle springa rakt fram till mig utan att stanna och äta upp godiset i burken. Det gick superbra.
(null)
Som ni ser på Yago så blir man trött av en skoldag som var full av utmaningar. 

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: