2017-10-20
11:17:01

Torps mjölkgård

Hej igår var jag och klassen på Torps mjölkgård. Det var en väldigt fin och stor gård med en otroligt trevlig bonde som svarade bra på allas frågor.
(null)
 
Korna var väldigt fina och lugna, det gick lösa så de kunde gå lite som de ville. De fick själva bestämma när de ville bli mjölkade. 
(null)
(null)

Koborsten var väldigt populär bland korna. 
(null)

Vi fick se mjölktanken och vi fick reda på att Arla hämtar deras mjölk kl 02:00 på natten. 
Visste ni att förra året var mjölkpriset 2,32 kr på deras mjölk. Det är helt sjukt. Det innebär att mina ägg som jag säljer för 3 kr/st är dyrare än deras mjölk. Det är otroligt mycket mer jobb med kor än höns. Jag tycker att mejeriprodukterna borde bli dyrare eftersom att det är så populärt och för att bönderna lägger ner så mycket tid och kärlek till korna. 

Vi fick besöka BB-stallet 3 kalvar hade fötts på natten och 2 kvigor låg ner i väntan på att börja kalva. 
(null)

Några tyckte att doften var mer jobbig och andra brydde sig inte nämnmärt. Jag lärde mig en hel del om kossor, deras foder m.m.
(null)
(null)

Tyvärr fick vi inte klappa kossorna och kalvarna för att minska smittorisken. 

Tack till Torps mjölkgård för en trevlig och fin studiebesök. 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: