2017-10-16
14:04:57

Synundersökning

 
Jag ser 30% vänster öga och 80% på höger öga.
50+% syn på varje öga krävs för ögonoperation
Jag fick inte göra någon ögonoperation för att mitt vänstra öga hade under 50% syn, jag får återkomma om ca 5 år och hoppas att tekniken har utvecklats så att de kan genomföra en ögonoperation på mig.

Optikern kollade tjockleken och formen på hornhinnan.

Jag fick kolla på prickar och berätta när de blev tydliga och suddiga
 
Jag fick säga vilka bokstäver jag såg.
 
Optikern blåste luft i ögonen för att se om jag hade en så kallad tonometer på mina ögon för att mäta trycket inuti mina ögon.
Ett högt tryck kan vara ett tecken på begynnande starr.
Luftpuffen trycker till hornhinnan och instrumentet mäter den buktning som uppstår och kan därmed räkna ut trycket inuti ögat.
Det var riktigt obehagligt. Även om jag blev förvarnad. 
Det ska egentligen göras på alla synundersökningar och jag har aldrig fått vara med om sådan undersökning.

Synundersökningen tog 30 minuter för mig och optikern var jättebra.

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: