2017-11-12
17:32:00

Härlig fest och ridtur

Hej igår låg det lite snö på marken och gårdsplanen hade blivit en skridskobana. 
Stakars Coyt som inte är så förtjust i hovvård fick stå ut med att bli broddad och utmana balansen till att stå flera minuter. Det tog ca 1 timme att brodda 16 broddhål och Marwin fick inga broddar för att hästarna var hungriga och ville bara ut. Isen hade tynnat bort under tiden som jag hade broddat. 
Coyt var väldigt dryg när han skulle lyfta hovarna. Jag väntade tills han skulle lyfta och sedan så lyfte han aldrig upp hoven och jag tog tag hoven för att lyfta upp och den självklart så lägger retstickan all sin tyngd på den hoven som jag skulle ta upp. Jag fick backa och vänta tills han tog upp den själv och han vet att varje gång han lyfter så får han godis för att han är duktig men nu utnyttjar han de systemet med att lyft upp hoven och snabbt sätta ner den så att han får fler godis. 
Coyt var egentligen otroligt duktig när jag broddade utan att riva ner hela stallet. 
När hästarna var klara så tittade jag på klockan som var väldigt mycket och tänkte "Oj, jag får strunta i att åka till Göteborg för att det hinner inte jag". 
Men är man snabb med att fixa sig och käka frukost så hinner man både med att hjälpa pappa att handla och att åka till Göteborg. Jag var inne i göteborg i ca 2 timmar och hann med att träffa Felicia, besöka en ny affär och prova McDonalds nya choklad paj som var riktigt konstig, det smakade inte choklad men det var sylt och något flytandeaktigt som inte var grädde. Den var inte äcklig men det var inte min smak. 
Sedan tog jag tåget hem igen för att på eftermiddagen skulle vi få gäster och skaldjursfesten skulle sätta igång. 
Skaldjursfesten var riktigt bra men härlig stämning, allsång och sällskapsspel.
Idag har det inte hänt så mycket förrutom att jag och mamma tog en härlig ridtur runt vaselid. Mamma berättade att Marwin kändes mycket bättre och Coyt var väldigt pigg och framåt så det var väldigt kul men han var otrligt stel i halsen och spände munnen så jag fick börja med att böja honom runt på små volter och i början fick jag ta i ganska mycket och han ville käfta emot eftersom att det känns lite när man töjer ut en spänd muskel. Det tog ganska lång tid innan det lossnade och jag kunde styra in honom på en volt med bara benen och han blev mjukare i munnen. Vi tränade lite på skänkelvikning som Coyt var väldigt duktig på. Det är bra att lära hästarna att man inte behöver springa av all energi, det är nyttigt om energin går åt till nyttiga övningar som tex övergångar, skänkelvikning, volter m.m.
På distanstävling kan man inte galoppera första sträckan få att hästen är pigg, hästen måste lyssna på ryttaren som vet hur långt den ska springa. Det vet inte hästen på tävling. Hemma vet mina hästar hur långa våra rundor är men dom vet aldrig om jag förlänger någon runda med en till runda. 
Imorgon ska jag och mamma försöka ta oss ut på en till ridtur. Sedan ska jag rida en liten sväng på tisdag också och jobba lite noggranare med Coyt.
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: