2017-05-16
07:04:00

Nya deltagare - Lämplig hund eller inte

Hej denna vecka kom det nya deltagare på valp kursen och 2 nya på unghundskursen. 
Valpkursen började först som vanligt, alla människor verkar vara trevliga, det var en familj som hade nyss skaffat två små söta hundar och var lite oroliga om det var ett dumt val eftersom att folk sa det till dom, jag sa till dom att det är inget dumt val om man har tid, hjälps åt och om man kan hantera båda hundarna på promenad också vilket såg ut som att de klarar av. tex två stora goldens som drar i kopplet skulle jag tyckt hade varit olämpligt för nybörjare men är man van och vet hur man ska träna och hantera så går det bra även med golden.
Min grannes golden uppe vid vägen rymde ut när mamma passerade och deras hund sprang rakt över väg 42. 
Där finns det två val antingen atthängna in trädgården bättre eller träna mer på lydnad och inkallning. Tyvärr så gick lilla flickan med sin hund bakom mig och mamma när vi red och jag kännde att Coyt hoppade till lite och jag kollade bakåt där låg flickan på marken omkulldragen av sin stora hund och det var väldigt nära vägen också. 
De som tränar drag med sina hundar är väl medvetna om att en hund kan dra otroligt tungt och långt. Faran med att vara liten och gå med en stor och ouppfostrad hund är att nästa gång drar hunden henne över vägen. 
Visst är det så att man kan släppa kopplet men det gör man inte för att man vill inte att hunden springer ut på vägen. 
Jag måste bara tillägga att golden är en fin och bra ras för de som är mer erfarna och vet vad som krävs och kan ge den rasen bra förrutsättningar för att den ska berikas, tränas och må bra. 
 
Jag fick iallafall hjälpa familjens lilla dotter, det gick bra och hon var duktig men valpen blev lite trött så jag sa till henne att målet var inte att valpen skulle utföra övningarna just där och då eftersom att de är svårt att koncentrera sig för valpar med dofter och andra hundar och allt annat. Jag berättade om övningen så att ho vet vad hon ska begära av sin valp hemma i lugn miljö. Jag måste bara tillägga att familjen ställde väldigt bra frågor som många säkert funderar men frågar inte för att man vill inte uppfattas som korkad.
 
Resten av ägarna på valpkursen var trevliga och jag måste bara säga att alla hade bra ordning på sina valpar för att jag vet att visa valpar är lite överallt. 
Passivitetsträning är jättebra och viktig träning för alla hundar egentligen men framförallt för de med lite mer ofokuserad hund. Yago är bra på passivitet vilket är ett måste när vi åker tåg och folk som går förbi honom när han sover och konduktören som stannar till och ska titta på biljetten eller andra resenärer med hund som passerar förbi. Yago vet att på hållplatser och tåg/buss/spårvagn whatever så är man lugn och sover gärna. Jag har lärt Yago att vara på golvet för att vissa hänsyn till resenärerna som kommer efter mig och ska sitta på samma plats kanske inte vill ha hundhår på kläderna. Passivitet är bara bra rent allmänt inte bara när man är ute och reser.
 
Unghundskursen var det bara 3 anmälda och alla tre kom på kursen - wiihooo. 
Unghundskursen slutar tidigare eftersom att de är bara tre och de tar inte lika lång tid som att lära ut till 7 hundägare. Jag kan säga att den yngsta hunden var mest lugn och hade mest fokus för de andra var det lite mer kämpigt men som jag sa innan så är inte miljön den enklaste. 
Jag fick hjälpa en hundägare med att lägga i godis i skålen och blockera ifall hunden ville ta godis utan ett varsegod. Det gick bra fast hunden missade godiset väldigt ofta och tog i kanterna på skålen. 
 
 Jag ska göra en video på några övningar så får ni se lite.
Jag är så nöjd över köpet av Yago för 6 år sedan jag kunde fått en bättre hund. Han är lagom stor och är lättlärd och jobbar gärna för belöning med högt värde men vill absolut inte jobba för mat, den ska vara gratis även om maten är gratis för honom så äter han inte den (han tänker på figuren).
Kommentarer:
2017-05-16 @ 08:28:29
#1: Eva

Åhh jag valpar kan vara farligt söta, kul med hundkurs!

Svar: Ja verkligen tack för din kommentar blev så glad <3
Gintare Mullback

2017-05-16 @ 08:34:08
#2: Christer

Vilken fin hund du har..:)

Svar: Tack <3
Gintare Mullback

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: