2017-07-05
07:09:00

Lätta på gasen

Hej jag glömde blogga på eftermiddagen igår för att jag kämpade med att bli godkännd på första delen av teorin och nu är målet att bli godkännd på andra delen. 
Körningen igår gick ganska bra vi gav oss ut på Karlstadvägen och där fick jag köra i 80 km/h det var lite otäckt så jag spännde mig lite och vinglade men det gick bättre på tillbakavägen men samtidigt vet jag att körläraren inte skulle utsätta mig för något som jag inte klarar av och det är oftast så att när man ska göra något nytt så är man alltid mer eller mindre nervös. Jag blev omkörd av några bilar det känndes ok också blev jag passerad av några lastbilar det tycker jag är lite läskigt då jag inte vill krocka och då lägger jag fokus på lastbilen för att kolla hur nära mig dom passerar det leder till att jag är påväg av köra vägbanan, men jag ska fokusera på mitt körfält långt fram. 
Vi backade lite också och det gick bättre än första gången, det är ju så att man ska utvecklas ochdå får man se till att göra det som krävs för att utvecklas och förbättra sina svagheter. 
 
Senare på dagen var det teori då fick vi lära oss om regrístreringsbevis på bil och ägare, hur man ska undvika att bli lurad vid bilköp, försäkring ex trafikförsäkring är obligatoriskt på bilen, däck, last som är långre eller breddare än bilen, bogsering, betydelser på instrumentbrädans symboler ex ska det lysa om det lyser man innebär det ex spolarvätskesymbolen lyser betyder fyll på spolarvätska och var det olika saker finns i motorhuven. Vi pratade också lite om vikt, tjänstevikt+maxlast=totalvikt och bruttovikt=hur mycket fordonet väger när det framförs. Tex om om ett hästsläpp väger 780 kg i tjänstevikt då innebär det att maxlasten får max väga 2720 kg då blir totalvikten 3500 kg då får jag köra släppet på B-kort om det väger mer än 3500 kg då måste jag ha utökat B-kort men det är dock inte alla bilar som kan dra så tungt och då får jag kolla i reg.beviset hur mycket bilen kan dra. 
 
 
Gårddagens andra körning gick bättre ioch med att jag var mer avslappnad. Men jag är fortfarande lite vinglig på vägen men jag var mindre vinglig denna gången, det var en cyklist på körbanan som gjorde att jag fick ligga efter cyklisten väldigt länge innan jag kunde köra om cyklisten, när jag skulle köra om cyklisten så tänkte jag ge mycket vingeluttryme men det behövdes inte så mycket vingeluttryme enligt min körlärare så kan mer än mig. 
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 
Idag är det risk för regn och det innebär att jag får lätta mer på gasen idag eftersom att det är sämre sikt och det kan finnas risk för vattenplanning och det är svårt att avgöra hur djupa vissa vattenpölar är och vid låg hastighet i dålig sikt har jag störra chans att agera.
Ska bli spännande att se vad jag ska få göra idag. 
Sedan är det körlektion 30 min då vet jag inte vad vi går igenom
Sist på dagen blir det teori igen i 120 minuter
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: