2017-01-31
11:03:00

Hellre sen än att stressa och hamna i olycka

Hej igår åkte jag till skolan med tåg och spårvagn. Jag brukar alltid komma i tid men igår kom jag försent och det var inte mitt fel och det var inte på grund av tåget, egentligen var jag i tid för att vänta in spårvagnen vid centralen men när dörrarna öppnades så var det bara några som lyckades få plats men jag och några andra passagerare fick inte plats jag tänkte "jaja det kommer en till spårvagn om 5 min och jag kommer bli lite sen".
 
Engelskläraren blev sur för att jag och några andra kom försent och frågade varför vi var sena och vi sa att förra spårvagnen var full, hon svarar att vi måste se till att åka med 2 spårvagnar tidigare. Jag svarade jaja och var lite sur på henne. Jag satte mig vid bänken och genomförde glosförhöret och när jag var klar med glosförhöret då vände jag på pappret och skrev ner att jag bor i Borås och att jag tar tåget varje dag till skolan och till mig sorg så går inte tågen var 10:nde minut. Om jag ska ta ett tåg tidigare tex då blir jag tvungen att gå upp ca 05:00 för at jag åker buss från mitt hem till tågstationen.
 
Skoldagen började klockan 09:00 och jag kan meddela att resten av kompisarna går nog senast upp 08:00 beroende på vad dom har för sysslor på morgonen, medans jag går upp kl 06:00 varje morgon som skolan börjar 09:00.
Jag håller med läraren att det är inte ok att komma försent men jag har kommit försent en gång till skillnad från många andra som är försenade nästan varenda lektion. 
Men jag tror inte att det är så bra att varken köra eller åka en överfull spårvagn. Jag har lärt mig att dessto tyngre lasten är dessto längre blir bromssträckan det är så när man kör bil med släpp jag vet inte om det är likadant på spårvagn och tåg men det tror jag. 
Jag har t.ex kollat på programet "vägens hjältar" det är ett program om assistanskårens jobb i Stockholm och jag vet inte hur många gånger dom har nämnt i programet att de flesta olyckor sker på grund av stress när man är stressad så händer det också att man blir slarvig. Det stämmer nog också ganska bra.
 
Om man är stressad vid hantering av djur då är oftast större risk för olyckor för att man har bara fokus på att man måste hinna med något eller komma i tid till något jag kan tala om att dom går det oftast långsamt.
Lastning tar ca 3-5 min om hästen är lättlastad men när jag lastar då vill jag ha 30 min för att kunna lasta i lugn och ro om jag vet att hästen är svårlastad det går snabbare än att jag får tidsnöd och blir stressad och blir arg på hästen för att den krånglar då är det mitt fel att jag inte har räknat ut att hästen behöver så här mycket tid för att lastas. 
Marwin tex han ska bajsa först innan han kliver på lämmen, vissa hästar vill kolla på släppet först o.s.v.
Man kan lasta hästar på många sätt och till sist lär man sig och vet att det här måste jag göra för att min häst ska gå in i transporten.
I längden tycker jag att det är bättre att vara 10 min försenad än att stressa och riskera olycka.
 
Jag kommer aldrig försent frivillig oftast har det någon orsak.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: