2017-12-09
22:00:08

Klippa häst

Hej när jag var på praktik på polisrytteriet så var de flesta av deras hästar klippta för att de rids mycket och de underlättar om hästarna slipper bli svettiga och dushas. Helt ärligt men jag har alltid tyckt att det är fult med klippta hästar till jag såg polishästarna som var otroligt fint klippta. De flesta hade halvklippning och en hade helklippning. 
Halvklippning                                                        Helklippning
 
Hästar klipps olika
  1. Hur hårt/ofta rids hästen?
  2. Hur svettig blir hästen och vart svettas hästen?
  3. Hur mycket går hästen ute i hagen?
  4. Har hästen fri tillgång till mat i hagen?
Coyt rids inte så ofta men när han rids så rids han ganska länge 1-1,5 timme ungefär och han rids ganska hårt ibland men oftast lite mellanhårt. Coyt blir väldigt svettig mellan benen och på halsen under ridpassen och även när han kommer in från hagen. Coyt är ute i hagen 10-11 timmar, hagen är stor och han får röra sig mycket i hagen. Coyt har inte fri tillgång till mat men han får mat 3 gånger om dagen i hagen på bestämda tider. 
 
Jag har beslutat mig för att klippa Coyt lite på bogen och se hur han trivs och påverkas av det. Jag hoppas att det blir bra, då kommer han klippas även nästa år. Halsen klipps inte för att jag har inget halstäcke på Coyt och jag vill inte klippa för mycket. Om det behövs klippas mer då kommer han klippas mer. 
 
Det finns många åsikter både hos människor och hästar om hästar ska klippas eller inte. 
 
Fördel med att klippt häst
  • Torkar snabbare
  • Överskottsvärmen transporteras bort lättare
  • Avger mindre fukt, det förbättrar stallmiljön
Nackdel med klippt häst
  • Skav kan förekomma
  • Hästen förlorar sitt isoleringslager på det klippta området, och kräver därför täcke.
  • Risk för problem med pälssättning och pälskvalite
 
Så här har jag tänkt att klippa Coyt. 
 
 
 
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: