2017-12-17
12:12:51

Du måste förändra ditt beteende om du vill förändra djurets beteende.

Hej i fredags var hovslagaren på besök och Coyt har inte alltid varit enkel att sko. För 2 år sedan fick han drogas inför varje skoning, Coyt var inte rädd för hovslagaren han hade bara otroligt svårt att stå still och gjorde allt annat än att stå still. Efter några gånger med drogande provade hovslagaren att sko honom utan att droga och det gick ganska bra och vi kom på ett bra system så passade både den otåliga Coyt och den tålmodiga hovslagaren. Det vi gjorde var att framhovarna skoddes och sedan fick Coyt gå in i boxen och vila under tiden blev Marwin skodd på alla fyra hovar också fick Coyt komma ut igen och bli skodd på bakhovarna och det fungerade bättre men de sista hovarna var alltid jobbiga när Coyt inte hade tålamod och höll på exprementera med allt som han kunde nå.
Coyt har aldrig gillat att man trycker på honom för att han ska flytta på sig, av ren reflex så börjar man oftast trycka hårdare för att markera att beteendet inte är okej.
Nu i höst har jag börjat klickerträna Coyt till att själv lyfta på hovarna och ha respekt för mig. Träningen har gått jättebra.
I fredags var jag med när han skoddes och allt började bra med att Coyt lyfte på hovarna själv utan protest också skulle hovslagaren flytta på Coyt genom att trycka på Coyt precis som han har gjort innan, då blev Coyt väldigt sur och jag stod på andra sidan och sa "sida" då gick det bra att flytta på sig. 
Hovslagaren var förvånad över att Coyt hade blivit så duktig och jag var ganska mallig men man måste ändå vara med och ha koll så att inte Coyt börjar välta saker som han ville men jag hann stoppa honom genom att gå fram och säga "tänk inte ens tanken" som hovslagaren sa "det är långt mellan tanke och handling" 
Jag är otroligt glad över resultatet som har blivit efter klickerträningen. Coyt har förändrats mycket efter att jag har förändrat träningsmetod.
 
Yagos träning igår väldigt bra särskilt nu när jag har börjat med klickern. Nu försöker jag få in kommandot "pang". (null)

Jag och mamma kom ut på en liten runda med hästarna som blev till snöhästar, det var riktigt kul och mysigt särskilt nu när Coyt är glad och motiverad. (null)

På kvällen var jag på julbord i hembyggdsföreningen med familjen, hovslagaren och de föredetta grannarna. Det var riktigt trevligt och god mat. 
 
 

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: