2017-12-14
20:28:09

Det går bättre med träningen

Hej idag har det varit en helt vanlig skoldag med härliga klasskompisar. 
Jag har tränat Yago i intervaller genom att träna honom till att spela död 3 gånger och tagit paus och börjat träna igen och nu på kvällspasset har jag haft med klicker för att Yago har börjat göra hela rörelsen korrekt och jag kan klicka vid rätt tillfälle. Han har också börjat med att ligga kvar i "spela död" positionen. 
Sista passet nu på kvällen har gått riktigt bra och han har nu äntligen förstått exakt vad jag vill. 
Imorgon ska jag fortsätta träna med klicker så att Yago blir ännu säkrare och behåller positionen längre. 
När allt sitter 100% perfekt så ska jag lägga till kommandot "Pang" som är väldigt enkel och tydlig. Hundar är otroligt smarta och kan förstå flera ord och några meningar, Yago förstår mig när jag pratar med honom tex när jag säger "kom nu Yago så ska du få mat" eller "stanna hemma, matte kommer hem efter skolan". Jag har alltid pratat med alla mina djur även hönsen i helt vanliga långa meningar men jag tycker att kommandon är väldigt viktigt och kommandon används när Yago ska genomföra något exakt när jag vill. När jag tex säger "kom nu Yago så ska du få mat" det är för att tala om för Yago att maten serveras nu men om jag hade haft tex ett kommando som "ät" då hade det varit att Yago måste äta för att jag vill exakt nu.
 
Ibland har jag med Yago på morgonen när hästarna tas ut och hästar är ganska opålitliga i vissa situationer även mina trygga och snälla hästar och hästarna har också lätt för att sätta hovarna på fel ställe och i värsta fall trampa på Yago så på morgonen har jag tydliga regler för Yago i stallet och när han ska gå med mig till hagen. 
I stallet har jag en bestämd hörna där Yago får sitta medans jag fixar iordning hästen inför utsläpp. Yago får absolut inte lämna platsen förrens jag är klar med hästen. Sedan öppnar jag stalldörren, placerar Yago utanför stallet precis vid pappas bil, sedan går jag in i stallet tar hästen och går ut, när jag kommer ut och är vid bilen ber jag yago att gå på min vänstra sida i fotposition och därmed kan jag se till att Yago inte kommer framför hästen eller bakom. När vi har ca 50 meter kvar till hagen så stannar jag och hästen. Jag skickar Yago mot stenen och säger "Stenen" när Yago är precis på stenen säger jag "stanna"
Det som vissa skulle tycka är fel efter att Yago har stannat på stenen är att han får inget beröm just då för att kommandot "stanna" gäller tills jag har gått in i hagen med hästen och släppt hästen lös och gått ut från hagen. Sedan går jag fram till Yago och berömer med röst och hans absoluta favoritgodis som inte är vardags godis. 
Att få en döv hund till att stanna som inte kan kommandot stanna var en utmaning.
 
Otroligt intressant att jobba med djur och även möta andra människor som tränar och dela med sig av tips och trix. All kunskap med djur ex häst, hund, höns, katt, marsvin vilket djur som helst är som pussel. Den ena tränaren har superbra tips för vissa individer medans en annan tränare har tips för andra individer så det gäller att lyssna och ta åt sig och prova vilken metod som funkar bäst på vilken individ ex klickerträning funkar superbra på Coyt som blir mer sur desto mer man sliter och drar i honom som han avskyr, med klickerträningen får Coyt göra allt själv och han blir mycket mer gladare och motiverad. När man tar tag i Coyt så stretar han bara emot ex om man tar tag i benet för att lyfta då väger han över och lägger all vikt på de benet som du vill lyfta men om man provar att backa och vänta och ge kommandot "lyft" då lyfter han snällt på hoven. Andra hästar kanske krävar att man säger till dom ordentligt och lyfter benet åt dom men det funkar absolut inte på Coyt.
(null)

 
Träning ska vara ett samarbete mellan djur och människa.

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: