2017-08-22
19:38:33

Vad utsätter jag Coyt för?...

Hej kvällens ridtur gick jättebra och jag tänkte lite på allt som Coyt utsätts för som kan vara farligt och så trygg han är som litar på mig till 100% i alla lägen. 


Skrikande personer. Kan vara farligt för att man vet aldrig vad personerna kan göra mer än att skrika på oss, ibland känns det helt ärligt som att personerna ska sätta sig i sin bil och börja jaga oss. 

Problemet är att enligt personerna så är vägen privat men enligt länsmäteriet som ritar kartor över allmäna vägar, tomtgränser m.m så är vägen en gammal landsväg och är till för allmänheten och vi får rida där så länge det inte finns en "förbudsskylt mot ridning" då måste man kontakta kommunen om man ska ha en sådan skylt och det är kommunen som avgör om en sådan skylt ska sättas upp eller inte. 

I lördags på tävlingen så passerade vi en skjutbanan där dom sköt väldigt mycket och inget sådan information stod i ryttarmeddelandet utan det fick man reda på där och då. 

Coyt höll sig lugn med det krävdes också att jag själv var lugn och gav honom stöd och jag pratade mycket med honom. 
Oavsett hur trygg och miljötränad en häst är så finns alltid flyktinstikten kvar. Jag kännde att Coyt ville sticka men i den terrängen som vi var på med mycket stenar i olika stirlekar som gömde sig i gräset så funkar det inte att hästen sticker iväg då får man göra det bästa av situationen för att få hästen till att hålla sig i skinet och lita på sin ryttare. 
I distansritt så får man hoppa av och leda hästen. Men mål ochs tart ska genomföras uppsuttet. 

Coyt får även passera olika djur som låter olika och agerar olika som kor, hästar, får och hundar. Endel djur springer mot oss andra tittar på oss och andra djur låter väldigt mycket. Det var lite otäckt i våras när vi passerade highland cattle kor som kan vara aggresiva och dom stod och titta på oss somvanligt innan det satte full fart mot oss och hästarna började frusta och blåsa upp sig. 


Det här är några utmaningar som en distanshäst kan råka ut för både på tävling och hemma. 

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: