2017-04-13
20:24:00

Hur gick det på distansritten för mig?

Hej ni som har följt mig på facebook och instagram vet redan hur det gick för mig på distansritten i sämsholm. Men för er som inte har mig på facebook eller instagram ska få reda på hur det gick för mig på tävlingen mer detaljerat än på facebook och instagram. 
Dagen började med att jag gick upp 05:30 med mamma för att göra iordning hästarna och släppa ut dom i hagen, anledningen till det är att vi vill följa rutiner så gott det går. Det skulle bli konstigt för hästarna att göras iordning vid 08:00 och gå på transporten utan att gå i hagen först. 
Sedan åt vi frukost och efter frukosten packades de sista sakerna in i hästtransporten och bagaget. 
Vid 8:10 hämtades hästarna från hagen bands upp och borstades av en sista gång och svansskydden tog på och de tränsades, sedan lastade jag på Coyt först det gick utmärkt enligt plan, likaså med Marwin. 
Ca 08:30 rullade vi iväg mot sämsholm det skulle ta 30 min men det känndes som en evighet innan vi kom fram och vyerna var så vackra. 
Vi kom fram i god tid och jag gick till sekretariatet för att anmäla ankomsten och få nummerlapp och veterinär kort som jag fick i ett kuver. 
Jag tog på mig hjälm och väst och mamma tog på sig hjälm sedan tränsade jag hästarna inne i transporten.
Vid mitt godkännande lastades Coyt av först och sedan Marwin. 
Hästarna bands upp vid transorten och borstades och åt lite gräs och drack lite vatten sedan gick jag och mamma till vetchecken där hade Coyt 44 i vilopuls och Marwin hade 40 i vilopuls och de gick igenom utan anmärkning.
Sedan begav jag mig  mot bangenomgången som var bra med info och enkelt att förstå. 
Efter bangenomgången sadlades hästarna och vi informerade hinknissarna om lite viktig info innan vi red iväg mot framridningsstället, där vi skrittade fram lite med en ryttare som vi skulle rida tillsamans med.
 
Vi travade iväg i ett långsamt tempo när starten gick och vi började ritten med ledning och Coyt var riktigt pigg och laddad, efter en liten stund kom några ikapp oss och red förbi vi låg väldigt bra till hela vägen några gånger hade vi ledning.
Ritten gick bra och den innehöll mycket galopp som Coyt klarade av galant. Vädret var helt perfekt inte för varmt och inte för kallt. Stort plus för gräset vid transporten enligt hästarna. 
Efter ritten fick hästarna 20 minuter på sig att komma ner i puls som ska vara under 60 för att bli godkänd. Coyt hade 52 i puls och Marwin hade 44 i puls och dom var utan anmärkning även efter ritten. 
Efter att jag har räknar ihop tiden och kommit fram till att jag och Coyt kom på femte plats som jag är mycket nöjd med och mamma och Marwin kom på sjätte plats. 
Hästarna skötte sig över förväntan och nu satsar vi mot billingeritten i Augusti. Jag vet inte vem jag rider då för att jag har inte bestämt mig för sträcka men jag hoppas på 4 mil.
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: