2016-12-30
19:14:21

Vetbesök och tömkörning

Hej igår kom veterinären till gården och kollade igenom Marwins öron då han har kliat sig i 1 år mot stolpen vid sin box men han har inte kliat sig på sommaren när han har varit i hagen. 
Veterinär kollade hans öron och tog några prover men hade inte med sig verktygen som hon behövde för att kolla djupare i örat och hon sa att det fanns inga öroninstrument för hästar så hon åkte iväg till kliniken och hämtade grejer som man använder på hundar egentligen, vi fick reda på att Marwin hade bra bakterier men lite för många bara, nu ska han ha någon vätska i båda öronen och metacam i 4 fyra dagar. 
Coyt fick någon sorts proviva fast för hästar, för att han är lite lös i magen. Det var väldigt gott tydligen, jag provsmakade det var inte alls gott så jag väljer att fortsätta med min egna blåbärsproviva på gröten. 
Helix blev också kollad i öronen men inte så länge för att han pep och vi valde att avbryta undersökningen.
 
Idag tömkörde jag både hästarna.
Coyt kändes väldigt bra och tyckte att det var väldigt kul att bli tömkörd och på måndag så ska han jobba i skogen, han ska dra en gran som ligger tvärs över stigen. Det är dock inte våran skog eftersom att grannen inte sitter fast då får man flytta på den utan att fråga markägaren men om den sitter fast i roten och om man vill såga då måste man fråga markägaren först om tillåtelse.
 
Marwin var duktig men det märktes tydligt att han aldrig har blivit tömkörd vilket är lite konstigt så i början hade han svårt att stå still, han vände sig mot mig hela tiden när vi stod still men efter ett tag så kunde han stå still hyfsat bra. Men vi ska fortsätta jobba på att stå still utan att backa, vända sig om eller att gå fram när det tar för lång tid.
Som ni läste i början så går han på metacam som är smärtstillande och jag personligen tycker inte att man ska träna hästen när den är under medicinering, när Marwin tömkördes så lät jag honom inte trava och jag travar inte i tömkörningen när Coyt körs. 
I tömkörningen passar jag på att träna skritten och de som dom inte riktigt kan genomföra i skritt. Tex om inte hästen kan gå rakt i skritt, hur ska den kunna trava rakt? 
Hästarna tömkördes här hemma på hemma rundan och den är inte ens 1 km lång och vi tog allt i lungt tempo.
En häst måste alltid kunna skritta. Veterinären gav tillåtelse att Marwin får vara i hagen men han får inte tränas hårt bara.
Sammanfattning: båda hästarna var duktiga och Marwin behöver tömköras mer så att han blir lika duktig som Coyt.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: