2016-12-25
19:25:16

Mina julklappar.

Hej nu ska ni få se vad jag fick i julklapp iår 2016.
 
1. EQ3 Mips hjälm i microfiber från back on track i färgen svart.  
Jag blev superglad över hjälmen för att jag har velat ha den så länge och jag provade den på western-SM i höstas och den var jätteskön men dyr och jag önskade mig hjälmen i julklapp och det fick jag. 
Den här hjälmen har en MIPS-funktion som det kallas och det innebär att den skyddar huvudet oavsett vart sparken träffar den skyddar lika bra om jag landar på bakdelen av huvudet eller om jag får en spark på framdelen. 
Med en vanlig ridhjälm utan MIPS-funktionen då skyddar den egentligen bara mitt på huvudet. 
 
Här ser ni skillnaden utan hjälm,       med hjälm utan MIPS-funktion     och     med hjälm med MIPS-funktion
 
Med handen på hjärtat så var det nog 3 år sedan jag trillade av senast och jag landade på sidan av huvudet slog och huvudet i marken och jag vart så förbannad och arg, jag brukar kunna hoppa upp på hästen direkt efter att jag har rest mig och skulle hoppa upp på hästen såhade jag svårt att andas och det tog bra tid innan jag fick till min normala andning och jag var lite yr också men jag var så arg och förbannad så när jag fick tillbaka andningen och hoppade upp på hästen, jag skrittade resten av lektionen och när den var slut så red jag ut ur ridhuset och red in i paddoken och galopperade lite för att jag var sur över att hästen inte kunde galoppera utan att ta ner huvudet och sparka bakut. Det gick bra att galoppera i paddocken. Jag hade hjälm på mig när jag red om ni undrar, när pappa hämtade mig så frågade han om vi inte skulle åka till sjukhuset jag svarade nej att jag inte ville åka till något sjukhus, just då var jag full av adrenalin och kännde ingenting mer än frustation.
Efter några dagar förstod jag att jag hade haft en väldigt lätt hjärnskakning. Kom ihåg man behöver inte ha exakt alla symtom för att det ska vara en bruten fot tex.
Mina symtom var yrsel, huvudvärk och chock. Symtomen behöver inte alltid komma direkt efter utan dom kan komma även efter några dagar. Om jag hade haft en hjälm med MIPS-funktion då hade jag nog inte fått den lilla hjärnskakningen.
 
 
 
 
2. Badankor med jultema från hilton, det är alltid kul med badankor om dom inte används så är de en snygg touch i badrummet.
 
 
3. Pussel 500 bitar med hästmotiv. 
Jag älskar att pussla och detta var en perfekt julklapp till mig.
 
 
4. 3D pussel eiffeltornet.
Detta pussel är nytt för mig och det är alltid kul att prova något nytt.
 
 
5. Reflexhandskar. 
Det behövs verkligen varma handskar om man bor i kalla Sverige och mörkret komma ganska snabbt och då är det bra att synas.
 
 
 
6. Caligraffi set. 
Sist jag skrev med en riktigt caligraffipenna var nog 2007 eller 2008 då jag bodde i Litauen och då skrev man med calligrafi pennor i skolan. Jag hade konsthistoria i våras då fick alla skriva med calligrafi penna fast den var i tusch och det gillade inte jag. Jag är vänsterhänt och jag hade en klasskompis som också var vänsterhänt, tyvärr så är alla eller dom flesta calligrafipennor gjord för högerhänta så det blev svårare för mig och min klasskompis att skriva med vänsterhand men det gick ändå bra för mig. Jag gillar bläck istället för tusch för att det är lättare att skriva med valfri hand med bläck än med tusch på spetsen på tuschpennorna var vinklad åt en vinkel som passade bara för högerhänta. På bläckpennor så är alltid spetsen rak så att man ska kunna få bredd på bokstäverna.
 
 
7. Presentkort på HM.
Presentkort är alltid bra att ha.
 
 
8. Fårskinnsväst 
Fårskinnsvästen är köpt i Ungern och den är jättefin har ingen bild på västen tyvärr. Men snart har jag bild på den.
 
9. Hundboken 2017 (kalender)
Jag var med i Svelands tävling på instagram där man skulle svara vilket år deras försäkring startade och jag hade rätt och fick en hundkalender hemskickad, den är jättefin. Man kan inte få för mycket almanackor om en almanacka försvinner då har man en till och kan kolla upp planeringen i. Särskilt kul är det när dom är fina.
 
Jag ska recensera mina julklappar i ett annat inlägg när jag har provat alla mina julklappar.
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: