2015-09-28
21:03:05

Varför tömkör jag?

Hej tänkte svara på en fråga som ni kanske undrar över och det är varför jag tömkör så mycket nuför tiden och det är för att Coyt går att köra med vagn men jag vill jobba ännumer med grunderna för att när man kör Coyt då märker man att Coyt har svårt för att utföra vissa saker med vagn och det är det som jag kollar när jag tömkör Coyt om han kan genomföra det utan vagn och kan han inte genomföra det utan vagn då lär jag honom att genomföra det först utan vagn och sedan med vagn. Sedan är det bra att lära sig om hur känslig hästen är för tömtagen att måste jag ha mycket stöd i innertömmen om hästen går på en volt eller räcker det med att jag visar vart hästen ska gå. För Coyt så räcker det med att vissa vart han ska gå och sedan kräver han att man har en plan med vägen så att han slipper bli förvirrad. 
 
Nästa sommar så ska jag ner tilL Flyinge med Coyt för att gå på 2 veckors ridkonfimationsläger och där har jag valt inriktningen körning och då har jag börjat med grunderna redan nu och han kan grunderna så snart så ska jag prova med vagn förhoppningsviss. Coyt rids fortfarande lite i skogen vilket han trivs med.
 
 
Idag provade jag att tömköra med skygglappar och det gick över för väntan bra så skygg lappar kommer jag fortsätta att ha för att jag tycker att han fick bättre koncentration på mig och inte på allt annat som är distraherande tex hästarna brevid paddocken.
 
Paddocken har fått upp ett elstängsel utan el och det ger möjlighet till att man kan ha hästen lös i paddocken om man vill det vilket jag är glad för så kanske det blir lite tillitsövningar i paddocken nu när det mörknar fort och man inte hinner rida ut så länge på grund av läxorna så kan man iallafall vara i paddocken. 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: