2015-07-29
22:01:09

Snart anmäld till billingeritten

Hej tänk att man är anmäld till Billingeritten imorn träningen började för länge sedan. Coyt är i superform och jag ska träna lite mera än mina promenader och ridningen. Coyt tappade 2 sömmar igår ja ni läste rätt 2 sömmar hur lyckas man skon sitter som gjutten så jag tar inte bort den utan hovslagaren ska slå i sömmarna. Idag så lasttränade jag båda hästarna delvis för att vi ska till Veddige den 9 augusti och sedan ska vi till Billingeritten den 22 augusti. Det gick superbra på lastträningen Coyt gick in som vanligt och har slutat med att slänga sig bakåt utan han ska backa ut när jag säger till honom inte när det passar honom. Sedan var det Marwins tur det går faktiskt bättre och bättre. Marwin har en tendens att vända huvudet och springa iväg men jag har lärt mig att inte ta blicken ifrån honom och huvudet ska vara mot mig exakt hela tiden och tittar han åt vänster med blicken så korrigerar jag honom innan han hinner springa ifrån mig.
 
 
Mina bästa tips inför lastning av mina erfarenheter
1. Stressa inte låt det ta den tid det tar för att jag upplever det som att det tar längre tid att lasta om man stressar hästen.
2. Håll hästen huvud mot dig låt den inte vända huvudet åt vänster och titta sig omkring utan huvudet mot transporten.
3. Gå in lungt och bestämt tveka inte.
4. Ha med godis (det går åt mycket godis vid lastträning).
5. Gör lite markövningar innan lastträningen så att du känner att du har koll på hästen inget avancerat. Jag brukar gå runt på stallplanen lite, vända hästen ifrån mig och mot mig och prova att rygga några steg och stanna.
 
OBS tipsen är av mina erfarenheter och det är inte säkert att det funkar på alla hästar.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: