2015-08-27
12:59:00

Sumering av Billingeritten

Hej nu tänkte jag berätta lite om min och Coyts 4 mils debut på billingen.
Hela familjen åkte ifrån gården vid 7 tiden eftersom att jag och pappa startade i sista klassen som avgick klockan 11:45. När vi kom fram så fick jag gå till sekreteriatet med alla papper och få nummerlapp och lite annat i kuveret som jag fick så var det ett programblad med startlistor och allt som vi redan hade och lite saker som vi inte hade tex nummarlapp och en groom skylt till bilen och veterinärkort.
Det var en kort och seg kö tyckte jag för att jag var kissnödig och efter att jag hade gjort mina uppgifter så gick jag till transporten som knappt hade hunnit parkera det var så segt att få en parkeringsplast och ställa släppet korrekt men det gick bra. Efter parkeringen så lastade vi ut hästarna och band upp dom vid släppet där dom fick äta hö och dricka lite vatten och bli borstade innan veterinärbesiktningen när hästarna ar färdig borstade så gav vi oss iväg för veterinärbesiktningen som gick bra Coyt hade 52 slag per minut tror jag och han hade bra tarmljud och allt var u.a förutom mulen som var lite solbränd så mulen fick en liten anmärkning.
Sedan fick jag ta båda hästarna till transporten medans mamma och pappa var med på bangenomgången så jag borstade igenom båda hästarna ännu en gång "man kan aldrig borsta en häst för mycket" sedan sadlade jag båda hästarna och det sparade massor av tid. När mamma och pappa kom tillbaka efter bangenomgången så åt vi lite frukt och drack massa vatten eftersom att det går åt så mycket energi till att rida 4 mil.
 
När vi kom iväg så var vi 5 min efter så vi fick jobba jättemycket för att få hästarna till att trava och till att komma ikapp innan första stoppet så hann vi ikapp några ryttare. Efter första vätskestoppet så fortsatte vi vidare på rundan och när vi kom till veterinärstoppet så sadlade vi av hästarna vi åt mat och hästarna fick beta lite färsktgräs.
Sedan så gick vi till veterinären och kollade pulsen och dom kollade på hästen. Coyt hade 60 slag per minut så jag blev lite nervös men vi fick fortsätta på nästa slinga vilket var en lättnad. Vi sadlade på hästarna och fortsatte vidare på nästa slinga där tog vi det betydligt lugnare och det var svårare terräng för vissa för att man utsattes för en lite bäck som man skulle ta sig över Coyt gjorde det galant vid de momentet så körde vi om 2 ryttare som hade lite problem där och det var mer skogs mark att gå på än vad det var på första slingan.
Vi började skritta av hästarna ca 2,5 km innan mål för att försöka få ner pulsen på Coyt men det räckte inte hela vägen men vi utnyttjade tiden ordentligt. När vi kom i mål så sadlade vi av  hästarna och gick till veterinären med dom. Jag hade 68 slag per minut så jag blev utesluten och marwin hade 58 slag per minut så pappa och marwin blev godkända men inte jag och Coyt på grund av värmen och dels att Coyt hann inte få ner pulsen helt i pausen. Jag är jättenöjd för att Coyt har aldrig gått så långt i sitt liv och vi ska börja träna ännu mer gå 2 mils rundor ännu mer. 
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: